En stor mand af Tom Wolfe

Oprettet: 26.10.1999 - 08:00

Bog: "En stor mand" af Tom Wolfe

Efter fejlslagne satsninger begynder økonomien at smuldre for den hovedrige, storskrydende byggespekulant Charlie Croker, og sideløbende med hans nedtur fortælles flere andre historier, der tilsammen tager temperaturen på USA, politisk og økonomisk, netop nu

Tom Wolfe
1999

I et kæmpeværk fortælles to mænds historie og deres økonomiske og sociale deroute

Charlie Croker er en ældre ejendomspekulant og forretningsmand. Conrad Hensley er en ung mand der arbejder i et af Crokers kølehuse.

I et kæmpeværk på mere end 700 sider fortælles de to mænds historie og deres økonomiske og sociale deroute. Den sidste bliver ved bogens mærkelige og overraskende slutning den førstes redningsmand.

Gennem de to hovedpersoner og deres meget forskelligartede miljøer får læseren præsenteret et moderne USA, langt mere på ondt et på godt. I nogle af bogens afsnit er vores unge mand indsat i et af Atlantas fængsler. Det er barsk læsning - men hvor er det fremragende.

Tom Wolfes nye roman er af nogle anmeldere blevet kaldt en moderne Dickens. Jeg ved ikke om Wolfe holder ind i det næste årtusinde, men som et samtidsdokument der underholder, bliver det næppe bedre.

Lindhardt og Ringhof, 1999 - 726 sider

Andreas Kommode - 26. oktober 1999