En sommer med Montaigne af Antoine Compagnon

Oprettet: 01.08.2016 - 09:17

Bog: "En sommer med Montaigne" af Michel de Montaigne

Introduktion til 40 centrale temaer fra den franske adelsmand Michel de Montaignes (1533-1592) værk "Essays", der beskriver Montaignes livsfilosofi og giver et billede af renæssancens kultur og vil

Michel de Montaigne
Bjørn Bredal
2015
Kristeligt Dagblad

Lyslevende formidling og introduktion til Michel de Montaignes essays af den franske Montaigneforsker, Antoine Compagnon. De er lige til at tage i lommen og læse, når der byder sig en pause til.

Det er den franske adelsmand og renæssancemennesket Michel de Montaigne (1533-1592), der har skabt essaygenren. I sit tårn ved Bordeaux skrev han dagligt om tilværelsens store og små begivenheder altid med sig selv og egne erfaringer som udgangspunkt. Den franske Montaigneforsker, Antoine Compagnon, har her udvalgt 40 centrale temaer, hvor man bliver introduceret til hans tid og livsfilosofi. Forskeren skriver legende let om de mange temaer. På en måde som Montaigne selv gjorde. Derfor får man et levende indtryk af mennesket bag, hans holdninger og tiden i overgangen mellem middelalderen og renæssancen. Det er komplekst og let, fyldt med begrundede modsætninger, der siger noget helt alment om menneskets vilkår. Det er en spændende og inspirerende introduktion til Montaignes essays lige til at tage i lommen og læse, når der byder sig en pause til.

Et af Montaignes centrale mottoer er "Hvad ved jeg?" Han er skeptiker og tvivler på eksisterende viden og teorier. Hans force er at sanse og med nysgerrighed betragte livet og verdens bevægelser på godt og ondt. Hans essays er fyldt med modstridende synspunkter, også fordi han selv forandrer sig. For ham er verden som en gynge, der bevæger sig frem og tilbage. Vægten og ridning er derfor metafor for hans position. Dels foretog han lange rejser på hest bl. a. til Rom, og netop denne gyngen frem og tilbage på hesten bliver et billede på hans søgen efter identitet: "Verden er en evig gynge, alt i den bevæger sig uophørligt- jorden, Kaukasus’ klipper, Egyptens pyramider- og deltager både i de almindelige svingninger og i deres egne. Selv stilstand er kun en langsommere bevægelse" (Essays, bd. 3 kap. 2 s. 24)

Gennem Montaigne får man et levende indtryk af politik, krige, religion, børneopdragelse, læsning,  spisevaner, venskab og kærlighed. Det er en guldgrube af oplysninger, og netop fordi han altid er i proces med, hvad han mener, giver de alle et nuanceret indblik i, hvad det er at være menneske i verden. Essayene er mærkværdigt tidløse. De blev allerede i hans egen tid en stor læsersucces.

Det var en fransk radiostation, der spurgte om Antoine Compagnon ville holde fem minutters foredrag om Montaigne for lytterne. Han var i begyndelsen skeptisk, fordi han var bange for, at man ikke fik kompleksiteten med. Men det er lykkedes overordentlig godt. Vi bliver i hvert kapitel introduceret til et af de centrale temaer, der bliver citeret fra hans essays, vi får lidt om hans liv og betydning og vi får indblik i hans tid og hans tankegang. Det er lyslevende formidling, som gør læseren nysgerrig til selv at tænke og iagttage, måske også at skrive, men ikke mindst til selv at læse Montaigne.

Michel de Montaignes samlede essays findes på dansk i Essays bd 1-3. Gyldendal 1992. Bjørn Bredal, som også har skrevet forordet til Sommer med Montaigne, har bl.a. skrevet Humanist til hest. Samleren, 1992 og det fremragende illustrerede værk: Et renæssancemenneske. Gyldendal, 2005. Desuden har han oversat Michel de Montaigne: Italiensrejse, dagbog 1580-81.  Gyldendal, 2005.