En simpel forbrydelse af Theodor Kallifatides

Oprettet: 02.01.2002 - 09:00

Bog: "En simpel forbrydelse" af Theodor Kallifatides

Kriminalroman som udspilles i Huddinge, Stockholm.

Theodor Kallifatides
2001
Århus : Modtryk

Lån bogen på

En kriminalroman af den græsk/svenske forfatter Kallifatides. En plasticsæk med et kvindelig bliver fundet i en sø, og den nyudnævnte kriminalkommissær Kristina Vendel skal lede efterforskningen i Huddinge, forstad til Stockholm.
Bogen handler selvfølgelig om sagen og opklaringen af den, men vi får også en hel del at vide om betejentenes liv og følelser. Det er en speciel blanding af kolleger, en ung politikvinde der får bank af sin mand, en ældre betjent der har en handicappet voksen søn og en manio-depressiv kone, en ung mand, der har et vældig heftigt forhold til en gift kone, der ikke kunne drømme om at forlade sin mand for hans skyld, og endelig Kristina Vendel selv, der fornemmer, at hendes mand har en anden og egentlig gerne vil skilles, men ikke kan få sig til at sige det.
Bogen er spændende, men det er også en meget god roman - Kallifatides får en hel del ud mellem sidebenene om det svenske samfund og indvandrere, jeg vidste for eksempel ikke, at noget af det man savner mest, er at tale sit eget sprog!! Det er det ifølge ham.
En af hans små sidebemærkninger handler om schweizere. De eneste indbyggere i Schweiz, der ikke er medlem af en international organisation er køerne..........og sådan er det bogen igennem.
Kan anbefales på det varmeste.

Modtryk, 2001 - 271 sider

Andreas Kommode - 2. januar 2002