En rigtig bonderøv af Tristan Egolf

Oprettet: 01.08.2001 - 08:00

Bog: "En rigtig bonderøv" af Tristan Egolf

Burlesk og vild roman fra det amerikanske Midtvesten med særlingen John Kaltenbrunner i centrum - Han gennemgår al verdens modgang, men nægter at bøje sig og lever sit liv helt ud, fra katastrofe t

Tristan Egolf
2000
Tiderne Skifter

En rigtig bonderøv af Tristan Egolf anbefalet af bibliotekar Michael Olsen, Gentofte bibliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

Dette er den usædvanlige historie om John Kaltenbrunner, som med sin fandenivoldskhed og trang til at lave ulykker splitter den sløve amerikanske "lilleby" og forandrer den for evigt. I denne proces overgår han sit fædrene ophav og ender som frelser og idol for halvdelen af byen. Det er også historien om Kaltenbrunners hævn over det småborgerlige Amerika, som udstødte ham.

Første del af bogen er historien om, hvordan den unge Kaltenbrunner bliver stødt ud af fællesskabet, mens anden halvdel er hævnens historie, med udgangspunkt i en skraldemandsstrejke, der mere tager udgangspunkt i retten "to party" end i en faglig konflikt.

Historien er på én gang traditionel amerikansk og samtidig tidstypisk for den nye generation af amerikanere. Der er fart på og gang i fortællingen, som er speciel ved, at der ingen dialoger er, - vi hører begivenhederne beskrevet af en af Kaltenbrunners skraldemandskolleger.
Det er den ærkeamerikanske rebel, der gør oprør, men typisk for tiden er oprøret dybest set ikke spor andet end oprør for oprørets skyld. En tendens som også ses på film, tv og i musikken idag, hvor det eneste, der åbenbart kan få unge amerikanere til at engagere sig, er, hvis nogle ønsker at lave ballade eller forbyde fester.

"En rigtig bonderøv" er historien om de sløve byer i bibelbæltet, hvor verden helst skal stå stille, og hvor de gamle victorianske værdier er i højsædet. Det er historien om, hvilken slags mennesker disse byer skaber, og hvordan en bonderøv/"a rebel without a cause" kan blive en helt blot ved at sætte fut i det hele.

Det er morsomt beskrevet, og det er en roman, som er værd at læse, specielt i et valgår, hvor vælgerne i de byer, som historien beskriver, afgører valget. Det er beskrivelsen af det rigtige Amerika, og ikke det Amerika, som kun findes i de store metropoler som The big appel (New York) og L.A.

Romannet - 1. august 2001