En prosaist i New York af Göran Tunström

Oprettet: 01.05.2002 - 08:00

Bog: "En prosaist i New York" af Göran Tunström

En selvbiografisk fabulering om forfatteren, der drager til New York med kun en sætning i bagagen og hans problemer med at udvikle den til noget mere

Göran Tunström
2001
Samleren

En lille bagatel - skrevet i 1996 og brugt som julegavebog af Bonniers forlag. Men selv bagateller fra Tunströms hånd er stor litteratur.

Titlens prosaist ankommer til New York med En Sætning som den væsentligste del af sin bagage. Han fremlejer et atelier af den excentriske maler Bendel Bisgard, idet han føler, at lige her på atelierets hvide skrivebord vil Sætningen kunne trives og udfolde sig.

Ved et tilfælde kommer han til at udgive sig for kunstneren, og begivenhederne begynder at styre hans liv. En feteret fotomodel køber et maleri - til overpris - og 'maleren' bliver forsidestof. Han indleder et 'forhold' til fotomodellen og falder samtidig pladask for en anden underskøn kvinde, den fagre Susanne. Maleren, der vender hjem i utide og finder prosaisten i seng med hans kone, bliver meget opbragt, dog mest over succes'en.

Dette er handlingen i al sin enkelhed. Som sagt en litterær bagatel, men en fryd at læse. Sproget er let og legende med en underfundig og ironisk undertone, som hans danske oversætter, Anne Marie Bjerg, som sædvanlig har indfanget på fornemste vis.

En prosaist i New York handler om identitet. Prosaisten oplever en hel masse iført malerens identitet. Som forfatter er han optaget af Rembrandt og Rembrandts brug af spejle og selvportrættet som udtryksmiddel, men hvem er han selv? Og hvem er de andre? Den underskønne Susanne er en helt anden end den, hun udgiver sig for at være, fotomodellen har hverken sit eget navn eller krop. Den eneste, der ikke er i tvivl, er faktisk maleren, der hæger om sin identitet som miskendt kunstner.

Titlen er en henvisning til den spanske digter Féderico García Lorcas posthume digtsamling Digter i New York (Poeta en Nueva York, 1940), der også tematiserer forfatterens identitet.

- Hvem er det? Hele tiden dette spørgsmål.
- Tunstrøm, prosaist.
Prosaisten finder endelig hjem til sin egen identitet: Tunström, forfatteren, der efter eget udsagn kun ønsker at sprede glæde: "Jeg vil ikke afspejle livet, jeg vil gøre det stort, sådan at det bliver i orden at leve. Ved kun at gengive livets trivialiteter, det, der står i vejen for vores liv, gør man ikke nogen glade", skriver han i Krönikor (Stockholm, 2000).

Göran Tunström, Nordens store fortæller, døde i 2000, alt, alt for tidligt, men hans mange læsere kan glæde sig til og over denne bog, lille af omfang, men en perle, en lille ægte perle.

Samleren, 2002. 57 sider

BogWeb - 1. maj 2002