En plads i solen af Liza Marklund

Oprettet: 10.11.2008 - 13:07

Bog: "En plads i solen" af Liza Marklund

Krimi - Den svenske journalist Annika Bengtzon har problemer i privatlivet og på avisredaktionen, men formår alligevel at opklare en spektakulær mordsag på den spanske solkyst, hvor der er sve

Liza Marklund
Jesper Klint Kistorp
Rosinante

Forrygende Marklund om giftgasmord og narko på den spanske solkyst.

Idyllen ved den spanske solkyst brydes, da en familie bliver giftgasset og ikke når at komme ud. Det er dog ikke en ganske tilfældig familie, men sportsstjernen Sebastian Söderströms. Mordene skaber uro i den ellers rolige svenskerkoloni, og panikken breder sig. Annika Bengtzon sættes på sagen og rejser til solkysten for at rapportere om sagen. Der bliver skudt med mange bolde, og mange nye vinkler på sagen kommer frem. Samtidig forsøger Annika at komme ovenpå igen efter skilsmissen og branden, hvor hun mistede alt.

Samtidig er det spanske politi i færd med at opklare en større narkosag, hvor Sverige også er involveret dog i mindre omfang. Og da det også kommer frem at det ældste barn er væk, men ikke blevet fundet, begynder man også at lede efter hende.

Romanen foregår i et forrygende tempo, samtidig med at der er mange mennesker, at holde styr på. Mange af dem har været med i Marklunds tidligere romaner, så der er lidt velkendt over nogen af dem. Alligevel er det svært at få overblik over hvem og hvor.
Romanen er spændende, historien er god og hun har gjort et stort researcharbejde forud for skrivningen.

Oversat fra svensk af Jesper Klint Kistorp efter 'En plats i solen'. Rosinante, 2008. 589 sider