En personlig sag af Peter Robinson

Oprettet: 23.04.2010 - 11:39

Bog: "En personlig sag" af Peter Robinson

Krimi. Kriminalkommissær Alan Banks er denne gang mere end almindeligt personligt involveret i de sager han opklarer

Peter Robinson
Poul Bratbjerg Hansen
Forum

En ny kommisær Banks krimi er på banen, ’En personlig sag’, som netop bliver personlig for Alan Banks.

Kriminalkommisær Alan Banks er netop ved at komme ovenpå efter at hans hus brændte ned til grunden, da han modtager et mystisk opkald fra sin bror, Roy, som han stort set intet forhold har til. Da han forsøger at kontakte broren, er han forsvundet, og Banks får hurtig en fornemmelse af at broren er indblandet i noget kriminelt.

Samtidig bliver en ung kvinde fundet myrdet i sin bil på motorvejen, skudt på klos hold midt om natten. I hendes lomme finder vicekriminalkommisær Annie Cabbot en seddel med Alan Banks navn på.

Er disse to episoder forbundet?

’En personlig sag’ var mit første bekendtskab med Peter Robinson og måske har mine forventninger været skruet en tand for højt op, under alle omstændigheder blev jeg en anelse skuffet. Det er ikke nogen dårlig bog, jeg fandt den bare ikke særlig spændende, og det bør en krimi jo være.

Det er Peter Robinsons 7. krimi på dansk og 15. på engelsk, men de kan sagtens læses uafhængig af hinanden. I disse tider hvor markedet oversvømmes med krimier, lægger Peter Robinson sig sådan cirka i midten, måske er nogle af hans tidligere krimier bedre… I hvert fald lånes de pænt ud på biblioteket og har vundet diverse priser.

Jeg er en meget stor krimifan, og jo flere man læser, jo mere kræsen bliver man. Begyndelsen skal helst være spændende og give læseren lidt blod på tanden. Med ’En personlig sag’ sad jeg hele tiden og ventede på at der skulle ske et eller andet, men historien flyder lige så stille derudaf uden de store udsving, faktisk var den så stille at jeg ind imellem havde svært ved at koncentrere mig om den. Alle 400 sider er dog hurtig læst, og for mit vedkommende også hurtig glemt.