En kvindes hævn af Elizabeth Buchan

Oprettet: 01.02.2007 - 13:06

Bog: "En kvindes hævn" af Elizabeth Buchan

Psykologisk roman om kærlighed og ægteskab - Skildrer det selvopgør,som Rose stilles over for, da hendes mand Nathan efter mere end tyve års ægteskab forlader hende, fordi han har en affære me

Elizabeth Buchan
2002

Psykologisk roman om kærlighed og ægteskab. Skildrer det selvopgør, Rose stilles overfor, da hendes mand Nathan, efter mere end tyve års ægteskab, forlader hende, fordi han har en affære med Roses veninde.

Anbefalet af bibliotekar Lise Wesch Kristensen, Valby Bibliotek

”Jeg har fundet en anden og jeg har forelsket mig i hende” Nathan vendte sig om mod mig. ”Jeg er ked af det. Jeg er meget, meget ked af det.”

Rose, bogredaktør på en avis, tror sig lykkeligt gift med Nathan, chef og ansat på samme avis.
Heri tager hun grueligt fejl! Da hun på helt nøgtern vis får at vide af Nathan, at han forlader hende til fordel for Roses assistent og veninde, den meget yngre Minty, som ved samme lejlighed scorer Roses job, står den ellers så lykkelige Rose, fra den ene dag til den anden, uden mand og job.

Kan det blive meget værre? Nej det bliver det heller ikke. Rose rejser sig fra støvet og som en anden sommerfugl folder hun sine vinger ud og lærer, at hun kan flyve.

Godt hjulpet af en parisisk veninde, som i bedste ”hun blev 10 dage yngre på 10 dage” – stil forvandler den lettere forsømte, midaldrende kvinde.

Hermed får hele omverdenen pludselig øjnene op for hende. Og jobmuligheder og ex kæreste dukker op på arenaen, så da Nathan (selvfølgelig?) fortryder og vil tilbage; ja da er Rose et helt andet sted.

Er der så tale om en decideret hævn? Det er vist så meget sagt. Rose burde næsten være Nathan og
den lumske Minty taknemmelig. Roses liv er jo langtfra slut.

Romanen er skrevet med mange tilbageblik på Roses liv som yngre, hvilket jeg i dette tilfælde synes er et stort plus for romanen. Igennem disse tilbageblik kommer Rose og læseren til den erkendelse, at hun ikke var helt uden skyld i det forliste ægteskab, og Rose bliver således en mere hel person i læserens tanker.

Det er trods emnet en meget underholdende roman. Buchan balancerer ind imellem på grænsen til  det banale, men modstår alligevel fristelsen - og tak for det! Sproget er let og flydende og med flotte beskrivelser af natur og stemninger.

En rigtig dameroman vil mange sige. Ja, så absolut: i den bedste betydning.

Elizabeth Buchan: En kvindes hævn. Oversat fra engelsk af Lene Gulløv efter 'Revenge of the middle-aged woman'. Lindhardt og Ringhof, 2002.  282 sider.

Lån bogen på Bibliotek.dk

Køb bogen