En kvinde med hat af Inge Eriksen

Oprettet: 23.01.2006 - 13:05

Bog: "En kvinde med hat" af Inge Eriksen

Ida Francescas liv kommer til at bære præg af 1900-tallets udvikling: født i middelklassen og gift ind i overklassen, men med mange relationer såvel tilbage til Den spanske Borge

Inge Eriksen
2005

Den sidste turist i Europa? En velskrevet, underholdende familieroman om rigtige mennesker, som genkalder de sidste 50 års udvikling i Danmark og Europa.

Ida Francesca vokser op i Aalborg som eneste barn af en far, som er politibetjent, og en mor, som er syerske i en hatteforretning. I 1950 kommer hun på Katedralskolen, som den eneste fra sit kvarter. Her møder hun den kloge Albert med strithår og sygekassebriller, som klassen giver kælenavnet Einstein. Og husmandsdatteren Karen Sofie, der må pukle derhjemme på marken, når hun ikke er i skole. Deres sammenhold bliver et venskab for livet.

Bogen følger Ida Francesca fra gymnasietiden til alderdommen. Barndommen er præget af faderens traumer efter opholdet i kz-lejr. Hun skræmmes af faderens voldsomme forandring. Men skal man søge sandheden for enhver pris?

Hun gifter sig ind i det dannede borgerskab og fjerner sig fra sin arbejderbaggrund. Bogen slutter med, at hun sammen med andre ældre europæere med lyst til at gøre nytte engagerer sig i et fagligt seniornetværk på tværs af landegrænserne.

Ida Francescas liv og samtaler med vennerne og familien giver et billede af Danmark og verden fra 1950 og op til i dag. Virkeligheden som den var, bliver gjort levende gennem punktnedslag i tiden. Vareknapheden efter besættelsen, Idas omsyede tøj, radioen i baggrunden, besøget hos fiskehandleren med stenkummer vrimlende med ål og rødspætter er eksempler på, hvordan forfatteren fører læserens erindring tilbage til en svunden tid.

Politisk trækkes tråde til Franco og fascismen gennem Ida Francescas farmor og den spanske familie. Der er engagement og indleven i andre menneskers liv og i begivenhederne i verden. Fra besættelsen af Ungarn, Cubakrisen, den kolde krig, Tjekkoslovakiet, Murens fald, til i dag med regeringsskiftet i 2001, som giver anledning til diskussioner om, hvor Danmark bevæger sig hen.

Det er en levende bog med meninger, diskussioner og selvransagelse. Med en personkreds, som bliver virkelig for læseren, og en hovedperson og en forfatter, der vælger at sætte sin hat, som hun vil.