En god krimi til en regnvejrsdag

Oprettet: 16.08.2010 - 20:06

Bog: "Skumringstimen" af Johan Theorin

I begyndelsen af 1970'erne forsvinder en lille dreng sporløst på Øland Hans mor, der aldrig har fået bearbejdet sin sorg, vender 20 år senere tilbage for at forfølge nye spor, og nu hører hun

Johan Theorin
Karin Bang

Undertegnede er ivrig krimilæser og her anbefaler jeg en svensk krimiforfatter, der måske er mindre kendt end fx sine kolleger Läckberg og Jungstedt, men absolut god for et mindst ligeså fængende plot og interessante karakterer!
Forsidebillede til bogen Skumringstimen af Johan Theorin

Man kan sige meget om vort svenske broderfolk, og når det gælder disciplinen ”at skrive gode kriminalromaner”, - så leverer de bestemt varen!!

Jeg har her lyst til at fremhæve en mindre kendt, men bestemt lige så læseværdig forfatter som Läckberg, Larsson elller Jungstedt.
Navnet er Johan Theorin. Plottet i hans roman Skumringstimen er efter min mening ikke mindre end genialt. Handlingen er henlagt til Øland, og detektiven er en gammel mand på plejehjem – Gerlof Davidsson.
Romanen er bygget op over meget hverdagsagtige kulisser, men alligevel - eller måske netop derfor - formår forfatteren at fastholde læserens interesse.
Bogen er smart krydret med gamle spøgelseshistorier, hvilket virker helt naturligt i sammenhængen. Omdrejningspunktet i Theorins roman er en person ved navn Nils Kant, som vi følger gennem forskellige situationer.
Først på de allersidste sider afsløres det, hvem morderen er.

Jeg synes, at det netop er kendetegnende for et godt forfatterskab, at bogen holder mig fangen uden brug af store, voldsomme virkemidler og begivenheder.

Skumringstimen er J. Theorins debutroman. Herefter er udkommet Natstorm (der går et skridt videre m.h.t. spøgelseshistorier) som også er en meget anbefalelsesværdig krimi. Bog nr. 3 i den planlagte kvartet om Øland er endnu ikke udkommet. Jeg venter spændt!