En Digters Bazar af H. C. Andersen

Oprettet: 02.12.2004 - 09:37

Det er beretningen om H.C. Andersens store Europa-tour; den startede i oktober 1840, og han var først hjemme igen i juli året efter.

Anbefalet af bibliotekar Beth Høst, Farum Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

H. C. Andersen som reporter! H. C. Andersen var ikke dokumentalist, han var historiefortæller! Men han var også en af vores første rejsebogsforfattere, sammen med Johannes V. Jensen og Jens Baggesen. Han var den ’fortællemæssige forfader’ til senere historieberettere som Troels Kløvedal og Ib Michael. Især sidstnævnte kan jo også væve eventyret ind i rejsefortællingens ganske kerne. H.C. Andersen var reporter af sind, han havde sans for det nye og lyst til at fortælle om det. Når han var grebet af en oplevelse, var hans begejstring smittende.

Er klassikerne og litteraturarven noget for mig?
Har man som voksen lyst til at læse H. C. Andersen, men (i skrivende stund - nov. 04) har fået lidt for meget ’jubilæumsår’? og har man måske H.C. Andersen siddende fast på ens indre skærm som noget puttenuttet noget med pastelfarvede illustrationer?
Men nu har ’kanon-debatten’ været oppe i medierne, og hvad er det nu lige, at vores litterære arv går ud på? Er det noget, alle kan læse? ikke kun skolelever, der har pisken over nakken altså…og få fornøjelse, oplevelse og sågar underholdning ud af det?

Andersens Europa-tour
Ja, det er det faktisk. ’En Digters Bazar’ er ét bud på en sådan oplevelse. Det er beretningen om H.C. Andersens store Europa-tour. Den startede i oktober 1840, og han var først hjemme igen i juli året efter. Nok har vi ofte fået fornemmelsen af, at digteren var et pylret og superselvoptaget væsen. Men han var også uforfærdet og med en utrolig nysgerrighed og et gåpåmod, der ikke lader de unge skrivende og rejsende i dette årtusind noget efter.

Når Andersen oplevede skuffelser i den hjemlige københavnske andegård, så drog han ud. Denne gang med ’Orienten’, som mål. Han når helt til Bulgarien og Serbien, men det er også på denne tur, at han slår sig ned en tid i Rom, hvor han er helt salig af lykke.
"Rom er vistnok den eneste By, i hvilken en Fremmed uden Familie-Bekjendtskaber kan voxe fast og blive som hjemme", skriver han. Bogen er medrivende, den er malende, den er utrolig farverig. Den kan næsten bruges som en nutidig rejseskildring.

Andersen skrev i romantikkens tidsalder, han kunne skildre scenerier, farver, eksotiske folkeslag, så man uden besvær ser det for sig.

Fodreise i fantasien
H.C. Andersens første ‘rejseskildring’ var "Fodreise fra Holmens Canal til Østpynten af Amager" udg. 1829, men dét er bogstaveligt talt en helt anden historie. Det er en imaginær rejse, en vandring ud i fantasien, hvor hovedpersonen møder mangt et sært væsen. Det er en fræk lille studentikos københavnerrroman, et litterært svendestykke til ære for Det Litterære Parnas i hovedstaden. Læser man den, møder man en helt anden skribent end den senere sære eventyrfortæller

Konklusionen må således være et: ja- læs bare Andersen! Også selvom du ikke går i skole.

Romaner og Rejseskildringer / H.C. Andersen ; udgivet af Det Danske Sprog- og Litteraturselskab ; under Redaktion af H. Topsøe-Jensen.  Gyldendal, 1943-1944. Bind 6: En Digters Bazar

Fodreise fra Holmens Canal til Østpynten af Amager i Aarene 1828 og 1829 / H.C. Andersen ; tekstudgivelse, efterskrift og noter ved \Johan de Mylius\. - 2. reviderede udgave.  Det danske Sprog- og Litteraturselskab ;  Borgen, 2003.  169 sider.