En cyklende dame i Kashgar af Suzanne Joinson

Oprettet: 29.05.2013 - 12:12

Bog: "En cyklende dame i Kashgar" af Suzanne Joinson

Den unge Evangelina, der elsker at cykle, rejser i 1920'erne til Østen for at missionere. De tre unge kvinder, der rejser sammen, er tæt på livet og døden.

Suzanne Joinson
Mette Egerod
Turbulenz

En fin historie om to kvinder og den relation mellem dem, som ingen nogensinde har talt om. I ’En cyklende dame’ krydses deres veje på tværs af tid og historie.

Historien tager sin begyndelse i Kashgar i 1923. De tre kvinder, Evangelina, Elizabeth og Millicent, er rejst fra England for at forkynde det kristne ord og forhåbentlig omvende nogen til kristendommen. Det bliver svært, da de er kommet til et muslimsk land, hvor de naivt opponerer mod den fremherskende tro. Mange farer der lurer, og da de forsøger at hjælpe en meget ung pige med en fødsel, får de militæret på nakken. Samtidig får Evangelina overdraget ansvaret for den lille moderløse pige.

I London i vor tid lever Frieda et ensomt liv, som kører i den samme trummerum. Pludselig en dag får hun besked om, at hun har arvet en gammel dame, som hun ikke kender noget til. Da hun nogenlunde samtidig finder en flygtning fra Yemen uden for sin dør, får hendes liv også en helt ny vinkel. Han opholder sig illegalt i England og har brug for hjælp, men han er samtidig parat til at gøre alt, for ikke at blive sendt hjem.

De to historier veksler hele tiden og er spundet rigtig godt sammen. Evangelinas historie er skrevet som små noter med datering, mens Friedas foregår i vores tid. Selvom kvinderne lever i hver deres tidsalder, er der to temaer, som jeg synes er meget fremtrædende her. De er begge ensomme og føler sig meget overladt til sig selv, hvilket betyder, at de søger efter kærligheden og forklaringer på livets udfordringer. De sætter begge spørgsmålstegn ved tingene, men formår alligevel at gå mod strømmen. Evangelina slæber sin cykel med på sin ”dannelsesrejse” til stor ståhej for de mennesker, hun møder, som bruger dyr som transportmiddel. Frieda vælger sin gifte elsker fra og vælger livet.

Romanen er spækket med smukke stedbeskrivelser, men heldigvis har forfatteren valgt at lægge mest vægt på beskrivelsen af Evangelina og Frieda, og vi får fin indsigt i deres følelser og tanker. Romanen er forfatterens første, og det må siges at være en flot debut. Jeg læser gerne mere fra den kant.