En antikvarboghandlers erindringer af Jørn Riel

Oprettet: 01.05.2007 - 12:06

Bog: "En antikvarboghandlers erindringer" af Jørn Riel

I 36 korte kapitler fortæller antikvarboghandler R Hansen med håndfast og robust humor om sit 60 år lange liv og sine mange oplevelser med familie, venner og fjender på Vesterbro i København

Jørn Riel
1998

Vesterbro er hjemsted for antikvarboghandler R. Hansen, som i 36 erindringer fortæller om sit liv med hustruen Viola,  venner og fjender og  hunden Klara - ikke mindst!

Anbefalet af bibliotekar Jette S. F. Holst, Horsens Bibliotek

Jørn Riel er formentlig mest kendt for sine dejlige romaner om en række danskere, der har bosat sig som fangere i Nordøstgrønland, hvor de oplever lidt af hvert. Hovedpersonen i ”En antikvarboghandlers erindringer” har til gengæld aldrig været uden for Danmark – faktisk knapt nok uden for Vesterbro - hvor han til gengæld er en kendt person.

R. Hansen, som han hedder, har tidligere været brolægger, men en skade og en arv gjorde ham til antikvarboghandler, og nu sidder han hver dag i butikken og sælger bøger – som han helst har læst selv.

Som barn boede han sammen med moster, bedstefar og far, som dog døde, da R. Hansen var relativt ung. Faren havde en tilbøjelighed til at drikke og blev ofte fulgt hjem af en hale af unger, som gjorde nar af ham. Det stoppede, da R. Hansen og hans gode ven Saxo Karl en måned igennem bankede alle, som bare så ud til at ville drille faderen. Herefter blev faren i stedet næsten en helt – for han fik vist et par medaljer under krigen.

Bedstefaren var formand for Skudehavnens Herreklub og ejede skibet Juanita. Det blev ofte brugt til overnatning, da bedstefaren var en yderst viril og kvindeglad ældre herre. Han havde også rejst over store dele af verden, og ifølge ham selv havde han mindst et barn i bl.a. Paraguay.

R. Hansen er en herlig personlighed. Han er beskeden (men sætter ikke sit lys under en skæppe), han drikker ikke (udover lidt øl, snaps og whisky) og han slås ikke (kun når det er nødvendigt). Til gengæld har han stor forstand på litteratur og kan citere  ”Guldhornene” fra ende til anden, har været trofast over for sin elskede kone Viola (på nær dengang med Inga Tusindfryd og nogle få andre) og har aldrig snydt nogen (nævneværdigt).

Jørn Riel skriver med humor om en mand, som elsker sin bydel – Vesterbro. Som barn kæmpede han kampe med nabogadernes drenge, og som voksen lever han hver dag i Vesterbros miljø. Her er mange skæve eksistenser, som f.eks. værtshusejeren hr. Fedesen, der insisterer på at blive kaldt hr., og vennen Karlsen, som en gang om ugen besøger ”Landstræneren”. Men R. Hansen dømmer ingen.

”En antikvarboghandlers erindringer” er en livsbekræftende roman. Jørn Riel kan med få midler få sine personer til at stå sprællevende for læseren, og det gør han også her. R. Hansen ramte i hvert fald mig lige i hjertekulen. Hans betragtninger om verden er både naive og kloge, og selvom man kan grine lidt af ham, så holder man nu mest af ham.
Riel, Jørn: En antikvarboghandlers erindringer. Gyldendal, 1998. 175 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen