En anden verden af Pat Barker

Oprettet: 01.12.1999 - 09:00

Bog: "En anden verden" af Pat Barker

Roman om hvordan begravede hemmeligheder og traumatiske begivenheder i fortiden kommer til at ødelægge tilværelsen for en familie i Newcastle

Pat Barker
Lisbeth Møller-Madsen
1999
Rosinante

Pat Barker har aldrig været en af de lette englændere, heller ikke i sin seneste bog, der dels handler om en moderne sammenbragt familie, dels om traumer fra 1. verdenskrig.

Nick og Fran flytter sammen i deres drømmehus. De medbringer begge et barn fra et tidligere ægteskab, sammen har de Jasper på 2 år og en på vej. En temmelig problematisk konstellation viser det sig. De to store børn hader hinanden, og begge er de jaloux på deres fælles halvbror.

De har alle hemmeligheder og problemer, og det har huset også. Er det et spøgelse eller er det deres egne dæmoner, der viser sig om natten? Det er en bog om familien i dag - om de gode viljer, om de mange krav, der stilles til det moderne menneske, og om hvor svært det er at leve sammen.

I romanen vender Pat Barker også tilbage til 1. verdenskrig, som hun tidligere har behandlet i trilogien 'Regeneration', 'Øjet i døren' og 'Spøgelsesvejen'. Nick's bedstefar er 101 år gammel, veteran fra 1. verdenskrig og døende. Han bærer også på en hemmelighed, som Nick gradvis opdager.

Det er en knugende bog, en bevægende bog og også en uhyggelig bog, den er svær at lægge fra sig og svær at glemme.

Rosinante, 1999. 217 sider.

BogWeb - 1. december 1999