Emine: et spørgsmål om ære af Gunilla O. Wahlström

Oprettet: 03.03.2008 - 13:06

Bog: "Emine" af Gunilla O. Wahlström

Emine vokser op i Sverige i en tyrkisk familie og er splittet mellem de forskellige kulturer og krav indtil hun med store omkostninger må træffe et valg

Gunilla O. Wahlström
2004
Vejle : Kroghs Forlag

Fattigdom, vold, sult, overlevelse, emigration, ghettoer og æresdrab – det er de ord, der fyger om os i dagspressen – og hvad Emine handler om.

Anbefalet af bibliotekar Inga Thyra Nielsen, Horsens Bibliotek

Bogen starter i 1989 på en skole i Sverige. Sygeplejersken opdager, hvor underernæret den lille tyrkiske pige Emine er, og aner baggrunden for hendes tilstand.

Dernæst ryger vi tilbage til 1963 i det meget landlige Tyrkiet, hvor Emines mormor, Shaudi føder sit første barn Leyla. Vi hører om det besværlige og fattige liv i landsbyen og er med, da rygterne om, at man kan tjene penge i Sverige breder sig.

Morfar Besum emigrerer – mens familien bliver tilbage. Han har tre jobs – sparer mange penge op og får naturligvis familien op til sig. Hele tiden er det meningen, at en tilbagevenden til Tyrkiet skal ske, når familien har tjent penge nok.

Familien forøges, og det går som man nok kan forudse; de unge vil ikke hjem, og så bliver næsten alle de gamle også i Sverige.

Wahlström beskriver helt usentimentalt og logisk, hvordan mændene bliver mere og mere fundamentalistiske i deres holdninger til familien. Deres position står til at blive svækket – de kan ikke bevare deres diktatoriske og enevældige magt over alle familiemedlemmerne, men de prøver, og de går langt i deres forsøg.

Beskrivelsen af et æresdrab, der bliver opfattet som et selvmord af det svenske samfund er næsten ufattelig i sin kolde logik; det er Emines moster, der dræbes, og hendes skæbne danner baggrunden for Emines egne spæde forsøg med selvstændighed.

Hun vil gerne gå i skole, lære noget, bestemme over sit eget liv, og hun vil frem for alt ikke sendes til Tyrkiet for at blive gift som 14-årig.

Bogen slutter med, at hun går under jorden i Sverige – et ubegribeligt hårdt liv for en ganske ung pige.

Wahlström, der er uddannet lærer med efteruddannelse inden for mange pædagogiske områder, kan beskrives som en svensk cocktail af Bech Nygaard og Martha Christensen – to danske forfattere, der blev læst rigtig meget i 60’erne, 70’erne og 80’erne.

Det er kras socialrealisme, mere faglitteratur end skønlitteratur, men utroligt spændende og medrivende. Hun har også skrevet to bøger om Kirre, en omsorgssvigtet, svensk dreng.

Hendes bøger er let læselige og nemme at forstå – de kan ikke anbefales nok, og de kan sagtens bruges som faglig læsning af pædagoger af alle slags.

”Emine” er rigtig god at få forstand og forståelse af – nøjagtig som en anden uforglemmelig titel om indvandringen til vesten: Nadeem Aslams ”Vildfarne elskende”, der handler om pakistanere i England.  Hvis man har et ønske om at forstå, vil jeg anbefale at læse disse bøger – jeg synes de meget specielle problemer bliver nemmere at forholde sig til, når det er konkrete romanpersoner, man kender godt, der skal navigere imellem de forskellige kulturer.

Wahlström, Gunilla O.: Emine: et spørgsmål om ære. Oversat fra svensk af Ea Tryggvason Bay. - Vejle : Kroghs Forlag, 2004. - 194 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen