Ellens elevator af Hanne Hedetoft

Oprettet: 17.11.2003 - 09:00

Bog: "Ellens elevator" af Hanne Hedetoft

Fire unge venner i trediverne fortæller på skift om deres uhøjtidelige møder, hvor de ordner verdenssituationen og deres indbyrdes reelle, men meget underholdende problemer.

Hanne Hedetoft
2003
Rosinante

Her er en ny dansk forfatter kommet på banen med en roman om de checkede 30/35-årige danskere, der lever livet let og fornøjeligt, og som samtidig har check på karrieren, tøjet, maden, tv-serierne, forholdet mellem kønnene, nyeste film og i hvert fald idoldyrkelse af TV/ filmstjerner.

Hovedhistorien handler om Lis, der påstår, at hun jævnligt får besøg af Heathcliff fra romanen "Stormfulde højder". Lis’ nærmeste fortrolige, Ellen, er forfærdet over Lis og følger intenst med i enhver variation af Lis’ oplevelser. Alt dette refereres videre til næste nærmeste fortrolige.

Lis roder rundt mellem romantikeren/romanfiguren Heathcliff (er han konkret, eller er han bare i hovedet på Lis?) og Daniel, der er konkret og mere håndterlig.

Ellen arbejder som kok, idet hun driver kult-restauranten Ellens elevator. Her laves der menuer på samme lette, fornøjelige måde, som den engelske kok Jamie Oliver ville have gjort det.

Bogens kapitler opleves som en elevator, hvor man stiger af og på, og for hver tur får man en ny vinkel på historierne om Lis, Ellen, Maria og Peter i London.

Der er mange sjove og muntre vinkler på livet i dagens Danmark, og man kan kun trække på smilebåndet, især når Lis kaster sig ud i sine ordudgydelser. Enten spiser hun for meget, eller hun snakker for meget. Hun fortærer livet, som hun fortærer mad! Desuden har hun en mening om alt, hvad livet rummer for en 30-årig: forældre, veninder, venner…

Læs den som en dansk variant af Bridget Jones-bøgerne. Frisk tilgang til livet, noget letbenet og en meget tidstypisk læsning.

Rosinante, 2003. 192 sider. Kr. 229,-
  Læs flere bøger i chicklitteratur-genren
Læs Litteratursidens interview med Hanne Hedetoft