Elementære oder af Pablo Neruda

Oprettet: 26.10.2009 - 12:10

Bog: "Elementære oder" af Pablo Neruda

Digte -  Samlet udgave af tre digtsamlinger fra perioden 1954-1957, hvor digteren i et ligefremt sprog og klare billeder besynger livet og alt levende.

Pablo Neruda
Peer Sibast
Sohn

Chileneren Pablo Neruda skriver forførende om stort og småt i sine samlede oder.

Pablo Neruda (1904-1973) var en berømt chilensk digter og politisk aktivist der i 1971 vandt Nobelprisen i litteratur for sit forfatterskab. Hans digtsamling ’Den store sang’, udgivet i 1950, lovpriser det enkle i naturen og mennesket. Inspirationen fra den store amerikaner Walt Whitman er tydelig.

Whitman spøger ligeledes i ’Elementære oder’, der samler forfatterens tre udgivelser af digte fra årene 1954 til 1957. Her er (næsten) alt mellem himmel og jord poetisk hyldet. Intet er for småt for Neruda, han viser sin glæde og eufori for såvel det åbenlyse i mennesket, i naturen og i livet.

Kartoflen, løget, blommen og citronen beskrives med store følelser af chileneren. Mere abstrakt er Nerudas oder til atomet, om hele verden og til alderen. Disse meget livsbekræftende digte kan med stor fornøjelse læses plukvis; samlet læst præsenteres læseren for en forfatter der i den grad udtrykker og værdsætter livet som det er. Pablo Neruda finder det smukke og naturlige frem i det som er lige for næsen af os, samtidig kan han på få linjer fortælle om det uhåndgribelige og usynlige i tilværelsen.

’Elementære oder’ er en pragtfuld og nødvendig bog. Oderne får smilet frem og sætter hverdagens hæsblæsende tempo lidt ned. Herligt for os læsere at et forlag tør binde an med Pablo Neruda.

Klaus Rifbjerg har skrevet forordet der fint præsenterer og rammende beskriver oderne i en tilbage- og fremadskuende sammenhæng.