Ekkoland af Per Petterson

Oprettet: 15.07.2008 - 12:06

Bog: "Ekkoland" af Per Petterson

12-årige norske Arvid er med sin danske mor og familie på ferie i Nordjylland i 1960'erne, hvor alting og ingenting sker.
2. del af: Aske i munden, sand i skoen

Per Petterson
Roskilde : Batzer & Co

Følsom og poetisk historie om at vokse op og finde sig selv blandt andre.

Barndomssommerferie i Nordjylland. Vi er i tresserne med mælkeflasker og halvlangt hår. Arvid har fordoblet sin alder, siden han som seksårig bevægede sig igennem tilværelsen i "Aske i munden, sand i skoen". Nu er familien taget fra Norge til Danmark for at nyde ferien hos de danske bedsteforældre.

'At tisse ude er at have ferie', slår Arvids far fast ude i klitterne. Jo jo, ferie er frihed, men denne sommer folder sig også ud med en mere grundlæggende eksistentiel tematik end almindelig hjemmekomponeret livsvisdom.
Arvid lægger an til at blive voksen og slår fra sig, især mod uskylden, og han oplever og betragter både venskab, kærlighed og jalousi. Godt, man kun bliver voksen en gang.

Historien om Arvid er sanselig, humoristisk og sprudler af små hverdagsscenarier, der flagrer socialrealistisk ud i alle hjørner. Dette andet bind i serien er knapt så fragmenteret som første bind, hvilket gør fortællingen mere helstøbt og nemmere at få hold på. Selve handlingen er også mere sammenhængende, men ikke nemmere at genfortælle, hvilket vel strengt taget kun er til romanens fordel. Læs den selv og bliv bevæget af Arvid og familien i sommerlandet. Alle familier har deres hemmeligheder og historier – Arvids er ingen undtagelse - og de serveres lunt med følelse og poesi. Sproget er tilmed let og lækkert. Værsgo.