Du lovede, vi skulle hjem af Rushy Rashid

Oprettet: 11.12.2006 - 13:06

Bog: "Du lovede, vi skulle hjem" af Rushy Rashid

Pakistanske Moshin kommer i 1960'erne til Danmark -  Senere følger hustruen i det arrangerede ægteskab -  De arbejder hårdt og integrerer sig, selvom de til dels følger deres oprindelige kultur og

Rushy Rashid
2006
People's Press

Rushy Rashid har skrevet en spændende og fængslende roman om den længsel mod hjemlandet som hendes forældre og andre førstegenerationsindvandrere lever med i deres nye land.

"Du lovede vi skulle hjem" og Mohsin holder sit løfte og tager hustruen med "hjem" til Pakistan efter at have boet næsten 30 år i Danmark. Men livet i Pakistan er ikke ligesom i drømmen for Pakistan har forandret sig, den pakistanske familie forstår ikke de hjemvendte, og savnet af børnene og børnebørnene i Danmark er stort.

Mohsin vokser op som det 3. barn i en stor familie i Sialkot i Pakistan. Kun modvilligt bliver han gift med Malika, en pige som Mohsins mor har fundet til ham. Mohsin vil gøre alt for at give sin familie et godt liv, men det er ikke nemt i Pakistan, og han prøver at få et bedre liv i Europa og havner tilfældigt i Danmark.

Efter nogle år vælger Malika at følge efter Mohsin til Danmark med børnene, og de to får skabt et godt liv i Danmark, men det er hele tiden meningen, at de vil vende hjem til Pakistan.

Rushid Rashid har skrevet en bog i en stil, der kaldes faktion. Stilen gør, at romanen ikke fungerer hele tiden, og der er for mange gentagelser.

Alligevel er det en både spændende og gribende fortælling om to meget forskellige verdener, der mødes: Det klanmæssige samfundsmønster i Pakistan, hvor familien betyder alt, og et moderne Danmark, hvor børn vokser op, bliver selvstændige og får deres eget liv.

Navnlig afsnittene fra Pakistan er vellykkede med beskrivelse af de store familesammenkomster med mængder af store duftende krydrede madretter. Romanen gav mig et indblik i en verden, som jeg sjældent ellers støder på. Den gav mig en forståelse af hvilke kæmpe omkostninger, det har haft for førstegenerationsindvandrere at rive deres liv op med rode og flytte til et fremmed land, og hvor svært det må være at give slip på drømmen om at vende tilbage til hjemlandet.

Rushy Rachid har tidligere skrevet to bøger: "Et løft af sløret" og "Bag sløret". Bøgerne er selvbiografiske og handler om, hvordan det er at vokse op som dansk-pakistaner i Danmark og blive gift med en dansk mand.

People´s Press, 2006. 318 sider.