Drømmen om Ngong af Lennart Hagerfors

Oprettet: 23.02.2000 - 09:00

Bog: "Drømmen om Ngong" af Lennart Hagerfors

Med Bror Blixen selv som fortæller følges hans kaotiske liv fra barndommen i Skåne og ægteskabet med Karen Blixen til han som midaldrende forlader sit elskede Afrika efter forgæves at have forsøgt

Lennart Hagerfors
1999

Romanen tager sit udgangspunkt i Skåne i Bror Blixens ungdom. Allerede på det tidspunkt var han glad for kvinder,  men betages af og forelsker sig i Karen Blixen.

Mange kender "historien" om dem og deres mislykkede ægteskab i Afrika fra de mange bøger der er skrevet af og om Karen Blixen.

Her er imidlertid skrevet en roman om Bror med ham selv som fortæller. Han fortæller selvfølgelig om samlivet med Tanne men mest af alt om naturen og jagterne. I bogen findes dejlige og smukke beskrivelser af den kenyanske natur, men også barske historier om nogle af jagterne, hvor der ind imellem deltog mennesker som overtrådte "reglerne" med anskudte, flygtende dyr tilfølge.

Tanne møder jo som bekendt Dennys Finch Hatton, som bliver hendes store lidenskab. Dette forhold skildres loyalt og næsten kærligt af Bror i denne bog, men han lægger så heller ikke skjul på sine egne bedrifter på lagnet - kvindebedårer blev han ved med at være.

Bogen er en stor kærlighedserklæring til Afrika og med en forfatter som selv er opvokset der, og med en hovedperson som Bror Blixen bliver læseren revet med.

Har man lyst til at læse mere, kunne biografien: "Bror Blixen - storvildtjæger og kvindebedårer" være en mulighed.

Gyldendal, 1999 - 225 sider

Andreas Kommode - 23. februar 2000