Drømmen om havet af Ketil Bjørnstad

Oprettet: 01.10.1999 - 08:00

Bog: "Drømmen om havet" af Ketil Bjørnstad

Victor Alveberg ligger på psykiatrisk hospital og tænker på sin vej til sammenbrud: det planlagte bryllup han flygtede fra med brudens søster Anna, og de følgende års krampagtigt normale familieliv

Ketil Bjørnstad
1999
Cicero

Ordrig satirisk samfundsroman, som sætter grelt lys på 70'erne

Victor Alveberg er hovedpersonen i denne 2. del af en trilogi. 1. del 'Drift' udkom i 1998, og her lærte vi den smældfede gymnasieelev Victor at kende. Den tidsmæssige og geografiske ramme var Norge i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne. Vi fulgte Victor gennem kærlighed og karriere - han udviklede sig til en slank, succesfuld kunstfotograf - og det hele var sat ind i en satirisk meget morsom og rigt facetteret ramme.

Så med stor forventning gik jeg i gang med denne 2. del af trilogien, og jeg er ikke blevet skuffet. Victor er på dramatisk vis stukket af med søsteren til den kvinde han skulle giftes med, og de bosætter sig i en lille flække ved Skageraks kyst. Victors vision om et liv med et stærkere etisk fundament skal udfoldes her sammen med kunstnervennerne. Selvfølgelig går det ikke glat og smertefrit, for Victor er en notorisk løgner en bedrager en mand med rod i følelseslivet - kort sagt en evigt søgende sjæl, som ikke kan falde til ro i den forlorne idyl.

Ketil Bjørnstad har skrevet en særdeles ordrig satirisk samfundsroman, som sætter grelt lys på 70'erne. 'Drømmen om havet' er ind imellem lidt vel tung og ordrig, men jeg vil bestemt anbefale bogen for den er både morsom og lærerig.