Drømmen om Amerika af Toril Brekke

Oprettet: 16.07.2007 - 12:06

Bog: "Drømmen om Amerika" af Toril Brekke

I oktober 1825 ankommer 52 nordmænd til New York med den første norske Amerika-båd - Blandt dem er søskendeparret Elise og Ansgar fra kvækermenigheden i Stavanger, hvis omtumlede skæbner romanen fø

Toril Brekke
Gunn Gustafsson
Hovedland

Flot og farverig historisk roman om norske nybyggerdrømme om frihed i landet, der flyder med mælk og honning.

Norge, 1822. Livet er strabadserende i Stavanger for de fattige. Og fattige er der mange af, som f.eks. søskendeparret Elise og Ansgar. Elise er ung og sød med et brus af englehår omkring sit kønne ansigt, som dog ofte bekymres af lillebror Ansgar. Djævelske tanker sniger sig nemlig ind i ham og fylder ham med et voldsomt raseri, som tvinger ham til at sige forfærdelige og forargelige ord.

Livet synes ikke at have meget medgang eller lykke at byde på for søskendeparret, men så en dag krydser den missionske drømmer, Hårvad, deres vej.

Elise og Hårvad giftes i en fart. Hårvads plan er, at de sammen skal rejse til Amerika for at leve som frie mennesker med eget hus og jord. Men ak, misundelse og middelmådighed ryster drømmen, da Hårvad narres og forsinkes, så deres båd stævner ud uden ham. Skuffede og svigtede bringes Elise og Ansgar den lange vej over havet sammen med 50 andre forventningsfulde norske udvandrere. De når alle New Yorks havn - helskindede, men forhutlede. Men drømmene er de samme.

Hundredetusinder af nordmænd udvandrede til Amerika. Deres drømme var større end virkeligheden i det nye land, som ikke bugnede med færdige huse omgivet af frodigt bølgende hvedemarker. Det nye liv krævede hårdt slid på flere planer. Sproget forstod de ikke, og ligesom derhjemme var der årstider med kulde, sult og sygdom.

Fortællingen om Elise, Hårvad og Ansgar er vidunderligt uforudsigelig, farverig og dramatisk. Kærlighed vikles ind i intriger, svig og had, og det hele gøres levende gennem sanselige beskrivelser af natur, miljøer og nuancerede personer, en skøn blanding af fiktive og historiske. Hovedpersonernes skæbne er gribende, og på snedig vis trækker Toril Brekke dem gennem uretfærdighed og mange forviklinger, hvilket gør, at man som læser hænger betaget på hele vejen. Tit ved man noget, som holdes hemmeligt for hovedpersonerne, og det er næsten ubærligt, når man kender dem så godt. Det hele er pakket ind i et sprog, som er letlæst men lækkert gammeldags, så det passer til sit miljø.

"Drømmen om Amerika" er første del i en romantrilogi. Jeg sidder klar.