Drivjagt af Jonas Bruun

Oprettet: 10.04.2006 - 12:05

Bog: "Drivjagt" af Jonas Bruun

Krimi - Præsten Knud Thorm bliver anklaget for mord på naboen, men beviserne holder ikke - Da endnu et drab finder sted, og Thorm også denne gang frifindes, må han selv i gang med at find

Jonas Bruun
2006

"Drivjagt" er Jonas Bruuns romandebut - og ganske enkelt en fremragende kriminalroman med et spændende og velkonstrueret plot, og dertil et effektivt persongalleri.

Præsten Knud Thorm er træt af sit arbejde - han har for længst mistet gejsten og ikke mindst troen på Gud!

Han misligholder sit embede og er derfor med rette på kant med menighedsrådet. Det eneste, han brænder for, er sin interesse for jagt samt pasning og fremvækst af kødædende planter.

Thorms daglige rytme afbrydes brat, da naboen Peter Kowalski bliver dræbt på årets sidste jagt. Knud Thorm havde et horn i siden på Kowalski, fordi denne nægtede at styne de popler, der dagligt stjæler præstens dejlige udsigt over det sjællandske landskab.

Thorm mistænkes og havner i fængsel - men slipper takket være et lidt heldigt alibi ud igen et par dage senere.

Politiet er dog langt fra færdige med Knud Thorm, og da hans gode og eneste ven på egnen, godsejer Bjelke, findes myrdet, er det med tydelige spor af præsten på tidspunkt og sted.

Hvem er det, som har dræbt Kowalski og Bjelke, og som samtidig forsøger at knytte Knud Thorm til gerningsstederne og ugerningerne?

Den excentriske Thorm tvinges til selv at grave dybere i den våde og kolde sjællandske muldjord for at finde det endelige bevis for det, han hele tiden har frygtet.

Lad mig slå fast: Det vintervåde Sjælland, hvor "Drivjagt" udspiller sig, giver bogen en fængslende og troværdig geografi. Forfatterens flair for sprog og brug af spændende persontyper i den traditionelle ramme fra krimigenren gjorde, at jeg var fantastisk underholdt lige fra første side.

Jonas Bruun! Mere fra samme skuffe, tak!

Gyldendal, 2006. 233 sider. Kr 249,-