Drengen i kufferten af Lene Kaaberbøl & Agnete Friis

Oprettet: 24.11.2008 - 12:06

Bog: "Drengen i kufferten" af Lene Kaaberbøl

Røde Kors sygeplejersken Nina Borg bliver bedt om at hente en kuffert i en bagageboks på Hovedbanegården og opdager en lille dreng - Snart er hun blandet ind i et speget og livsfarligt spil om kidn

Lene Kaaberbøl
People's Press

Spændende og samfundskritisk roman af Danmarks nye krimipar.

Drengen i kufferten bliver fundet på hovedbanegården i en bagageboks af sygeplejersken Nina Borg, som er denne romans hovedperson og detektiv. Hun arbejder på et asylcenter og har flere gange været udsendt til krigszoner. Desuden er hun med i et netværk hvor hun hjælper mennesker som af forskellige grunde står uden for det danske samfund. Hendes mand kalder hende en adrenalinjunkie. Selv ser hun sig nok mere som en person med en stor social samvittighed.

Nina er ikke hovedperson på samme måde som i så mange andre krimier, og romanen falder ikke ind under den ofte brugte kategori "femikrimi". Historien skifter nemlig hele tiden synsvinkel mellem de forskellige personer og på den måde hører vi også dele af deres baggrundshistorie og får en forståelse for både "detektiven", offeret og gerningsmændene. Det gennemføres på en måde, så historien stadig er sammenhængene og godt flydende.

Samfundskritikken er skarp og den gennemsyrer handlingen. Den rammer alt fra menneskehandel, prostitution og vold, til mennesker som tror de kan købe alt for penge og en tendens til at moralisere over andres liv.

Et godt eksempel er for eksempel:

Hvad sagde de mænd til sig selv og hinanden? At det var OK fordi hun selv havde valgt det? At de gav hende mulighed for at få et bedre liv? Nina mærkede et køligt strøg af sarkasme ved tanken om de storsindede danske mænd.
Hvis så mange mænd var så optaget af at give så mange unge piger et bedre liv, skulle man tro der var basis for en storstilet landsindsamling til fordel for unge østeuropæiske og afrikanske piger.

Romanen er resultatet af Lene Kaaberbøl og Agnete Friis’ første forfattersamarbejde. De har begge udgivet bøger for børn og unge og er nu også brudt igennem til et voksent publikum. "Drengen i Kufferten" er den første af foreløbigt tre romaner om Nina Borg.

Forfatterne har præsteret en flot debut som krimiforfattere. Sproget er godt og flydende, og man er godt underholdt og dejligt spændt undervejs. Jeg kan kun sige: Læs "Drengen i kufferten", så kan vi sammen glæde os til de næste.

People’s Press 2008. 319 sider.

02.03.2017 - 13:05 - Marit

02.02.2017 - 12:12 - Marit