Drabet på Harriet Krohn af Karin Fossum

Oprettet: 12.09.2005 - 12:05

Bog: "Drabet på Harriet Krohn" af Karin Fossum

Kriminalroman - Ludomanen Charlo mangler penge - Han opsøger en ældre dame som skulle ligge inde med værdier, men situationen går i hårknude, og han slår kvinden ihjel - Så må kriminalkommissær Sej

Karin Fossum
Ida Jessen
2005

Action? Nej, men et intenst, psykologisk indblik i en drabsmands tanker og kvaler. Spændingen øges side for side og kulminerer til sidst med en mesterlig beskrivelse af politiforhøret.

Charlo er først i 40’erne, ludoman og arbejdsløs. Han skylder 200.000 kr. væk i spillegæld og er bange for repressalier fra sin kreditor.

Engang var Charlo lykkelig, havde fast arbejde, hus, bil, en sød kone og en datter, han forgudede. Konen er død, og datteren afviser enhver kontakt med ham. Hans ludomani har forårsaget utilgivelige svigt, bl.a. har han spillet hele hendes opsparing op.

Diffust planlægger han at få adgang til en ældre kvindes villa for at stjæle hendes penge og sølvtøj. Han retfærdiggør sin handling ved, at han får sin gæld ud af verden, kan købe en hest til datteren og derved sone sine svigt og genetablere kontakten til hende. Men det går ikke som planlagt - det går faktisk fuldstændig galt og ender med et drab.

Den norske forfatter Karin Fossum har skrevet en medrivende, psykologisk kriminalroman om en svag mand, der søger at ændre sin tilværelse til det bedre og herunder begår et utilsigtet drab.

Fortællervinklen ligger hos Charlo, drabsmanden, og det synes jeg er genialt, fordi min anti- og sympati for ham vekslede under læsningen, han er ikke et ondt, men ej heller et godt menneske. Han bliver efter drabet et plaget menneske, og skyldfølelsen rider ham som en mare dag og nat.

Samtidig er han lykkelig for genforeningen med datteren; men hvor længe kan lykken vare, og kan han tøjle sin angst?

Som læser fik jeg hans angst helt ind under huden og havde svært ved at ryste den af mig. Karin Fossum giver et dybdepsykologisk portræt af en ensom mand, hvis virkelighedsopfattelse ikke stemmer overens med omverdenen og dens realiteter.

Læs den og bliv klogere på mennesket og nyd samtidig Karin Fossums dejlige, detaljerige og farverige sprog.

Oversat af Ida Jessen. Gyldendal, 2005. 206 sider. Kr 199,-