Dora Bruder af Patrick Modiano

Oprettet: 06.08.2015 - 13:35

Bog: "Dora Bruder" af Patrick Modiano

En fortælling fra 40'ernes besatte Paris, hvor den unge kvinde Dora Bruder forsvinder og efterlyses i avisen af sine forældre.

Patrick Modiano
Karsten Nielsen
2015

Stærkt sanset roman fra sidste års Nobelprismodtager om glemsel og erindring gennem fortællingen om den 15-årige Dora Bruder, som forsvandt i Paris i 1941.

”Vi efterlyser en ung pige, Dora Bruder. 15 år gammel, 1,55 høj, med ovalt ansigt, gråbrune

Øjne… Alle henvendelser til hr. og fru Bruder, boulevard Ornana 41, Paris.

I starten af 90’erne faldt Patrick Modiano over en notits i en fransk avis fra 1941, hvor Dora Bruder bliver efterlyst. Annoncen vækker Modianos nysgerrighed, hvem var pigen, hvorfor forsvandt hun, og blev hun nogensinder fundet?

Samtidig med at Modiano helt konkret forsøger at gå i Dora Bruders fodspor, dukker erindringer fra hans eget liv op. Faktisk har han opholdt sig meget i kvarteret både som barn og ung, og han fortæller, at han tidligere havde fornemmelsen af at gå i andres fodspor.

Hans eftersøgning bringer ham mange forskellige steder hen, og han er en tålmodig person. Blandt andet tog det ham fire år at finde frem til hendes præcise fødselsdato. Han finder små oplysninger forskellige steder, blandt andet et par billeder af Dora og hendes forældre, og han kan følge hende til efteråret 1942, derefter forsvinder alle spor.

Han bruger efterforskningen af Dora Bruder til at sætte sit eget liv i relief. På et tidspunkt finder han ud af, at hun er stukket af fra skolen, og det får ham til at reflektere over, hvad det er, der får os til at stikke af. Han har selv prøvet det, da han var helt ung.

Patrick Modiano fik Nobelprisen i litteratur 2014, og det har betydet at en del af hans romaner er kommet i dansk oversættelse, og tak for det. Han stil er langsom og eftertænksom men også meget fængslende, og jeg blev meget optaget af både jødernes skæbne i starten af 40’erne i Paris – og selvfølgelig specielt Dora Bruders – men også af Modianos selvbiografiske kommentarer.

Selv om bogen kun er på 144 sider, er det et stort værk om glemsel og erindring og om at efterlade sig spor.

Originally published by Anne Grete Jacobsen, Litteratursiden.