Dødssynder af Birgitte Jørkov

Oprettet: 21.02.2011 - 11:53

Bog: "Dødssynder" af Birgitte Jørkov

Krimi - Vi følger det hårde dagligliv i Helsingør i året 1486, hvor byens nye klosterkirke er ved at være færdig - Der indtræffer et mord, og munken og bygmesteren Johan må igen ud af sit

Birgitte Jørkov
Hovedland

Ingen af beboerne i senmiddelalderens Helsingør kan sige sig fri for at have gjort sig skyldig i en eller flere af de syv dødssynder, men er en af dem også morder?

Dette er forfatterens 4. middelalderkrimi, hvor handlingen er henlagt til Helsingør, og denne gang er året 1486. Den gæve, driftige købmandsenke Elne Jeps er død, og nu er hovedpersonerne Elnes barnebarn Elle, der driver en ølbod, og dennes store datter Eline.

Birgitte Jørkov er cand. mag. i dansk, historie og filosofi, og hendes store styrke er, at hun formår at integrere sin betydelige historiske viden på en naturlig måde i handlingen, så byen Helsingør og dens myldrende folkeliv fremstår ualmindeligt levende for læseren.

Havnebyen, der er af stor betydning for inddrivelsen af Øresundstolden, har et internationalt tilsnit. I Vor Frue Klosterkirke er således et hold malere fra Halland i fuld gang med at udsmykke den med kalkmalerier, og træskærere fra Lybæk er ved at lægge sidste hånd på et alterskab. Den nye, meget livagtige, italienske perspektivtegning introduceres af en ung italiensk træskærer i et omdiskuteret vægmaleri i Elles ølbod.

Man får et godt indtryk af de forskellige sociale lag, det myldrende liv på markedsdage, de snævre gyder med de stinkende affaldsdynger, badstuen, byens sladrecentral, hvor der hersker en bramfri tone mellem kvinderne, og flere andre aspekter af senmiddelalderens Helsingør. Her minder bogen en del om Martin Jensens krimier med byfogeden Eske Litle fra 1300 tallets Assens.

Krimiplottet er måske lidt tamt. Den usympatiske træskærermester falder ned fra et stillads i kirken, men var der tale om mord, og hvor fik han de fatale frakturer i hovedet? Spændingen er temmelig behersket. Den kønne, unge italienske træskærer sættes i hullet mistænkt for mordet, men der er ikke tale om megen deduktion i opklaringen, for det er en tilfældig bemærkning i badstuen, der redder den mistænkte. Det er nu mindre væsentligt, for betragtet som historisk roman har bogen virkelig meget at byde på, og den fortjener at blive læst af andre end krimielskere.