"Dødesporet" af Sara Blædel

Oprettet: 19.11.2013 - 14:16

Bog: "Dødesporet" af Sara Blædel

Louise Rick, chef for eftersøgningsafdelingen ved Københavns Politi, leder efter en forsvundet 15-årig i skovene omkring hendes hjemegn.

Sara Blædel
People'sPress

Dødesporet er en næsten tilgroet sti i en skov tæt ved Roskilde. Her kørte man i gammel tid de døende ud til den store offer-eg for at ofre lidt af deres blod til guderne. Håbet var, at de så ville blive taget godt imod hinsides.

Nu er der noget, som tyder på, at der igen er trafik i dødesporet. Det opdager Louise Rick - chef for Eftersøgningstjenesten ved Københavns Politi - da hun skal finde en forsvundet dreng, som gemmer sig i netop denne skov tæt ved hendes barndomsby.

Efterforskningen afdækker nogle mørke sider ved lokalsamfundet, og for Louise bliver det samtidig anledning til et endeligt opgør med fortiden.

Man kan ikke umiddelbart karakterisere ”Dødesporet”, som en traditionel krimi, hvor et drab begås, hvorefter en almindelig efterforskning finder sted.

Bogen er snarere en thriller og på mange måder også lidt af en gyser, som har sit udgangspunkt dels i nutidens asatro og dels i hovedpersonen, Louise Ricks ungdomsliv i omegnen af Hvalsø på Sjælland, hvor handlingen foregår.

Selv om bogen ikke er helt realistisk, er den særdeles spændende og velskrevet. Når jeg mener, den er lidt urealistisk, skyldes det, at Louise Rick får lov til at deltage i en efterforskning, som på alle måder kommer til at involvere hendes egen personlige fortid.

Det lidt urealistiske ligger også i, at lidt for mange af tingene passer for godt sammen.

Når ovennævnte så er sagt, er der bestemt også meget realisme i bogen. Personerne virker meget troværdige, og især de ældre personer i bogen kan i mange tilfælde næsten betegnes som arketyper på landboer og standspersoner fra 50’erne og 60’erne. Men der går bestemt ikke Morten Korch i skildringerne.

Hovedpersonerne Louise, Camilla og Eik er alle mennesker på godt og ondt og står ganske klart for mig.

Også den nære fortid for godt 20 år siden er godt beskrevet.

Asatroen fylder meget i bogen. Udover min barnelærdom om de nordiske guder, er mit kendskab til selve dyrkelsen af troen i dagens Danmark ikke særlig stort, men hvis bogens beskrivelser er rigtige, har dyrkelsen af asatroen nogle ganske ekstreme sider, som forhåbentlig ikke har fundet sted og aldrig vil komme til at finde sted. Også her mener jeg, at det lidt urealistiske spiller ind.

Sara Blædel forstår på bedste vis at flette asatroen og Louise Ricks egen ungdomstragedie sammen til bogens spændende krimiintrige.

Udover gyset og krimiintrigen berøres også temaer som voldtægtsofre, venskab, døende, forældre-barn forhold og kærlighed.

Som det nok er bekendt sætter jeg stor pris på at det politimæssige skal være i orden. Jeg er helt sikker på, at den eftersøgningsenhed, som Louise og Eik udgør ikke findes i virkeligheden, men jeg accepterer den, da der i denne bogs forgænger ”De glemte piger” fortælles, hvordan enheden blev oprettet. Man kan sammenligne med Afdeling Q i Jussi Adler Olsens bøger. Den findes heller ikke, men også her får man en forklaring på oprettelsen af den.

4 af 5 krimihjerter