Dobbeltsyn af Pat Barker

Oprettet: 20.06.2005 - 12:05

Bog: "Dobbeltsyn" af Pat Barker

Da Stephen Sharkey vender tilbage til England, efter sit arbejde som krigskorrespondent i Afghanistan, hvor han mistede sin bedste ven, som blev skudt, forsøger han at genfinde sit liv ved at trækk

Pat Barker
Lisbeth Møller-Madsen
2005
Rosinante

Frygten for terror er blevet en væsentlig del af vores hverdag. Personerne i Pat Barkers seneste roman oplever, hvordan terror påvirker dem selv og deres forhold til andre.

Kate Frobisher er enke efter fotografen Ben, som er blevet skudt under en træfning i Afghanistan. Hun er derfor på et nulpunkt, hvor hun skal finde sig selv og vænne sig til ensomheden. Ovenikøbet bliver hun udsat for en trafikulykke, som giver hende fysiske og mentale mén.

En langsom tilbagevenden til en normal og acceptabel tilstand giver hende en mening med livet. Kate er en overlever, og via sin kunst kan hun komme videre. Hun er ved at skabe en stor statue af en lidende Jesus, og i Peter Wingrave får hun en tavs hjælper den første tid efter ulykken. Peter bygger et stillads til hendes statue, men holder sig ellers på afstand.

Stephen Sharkey er netop vendt hjem fra Afghanistan og har overværet, hvorledes hans ven, Kates mand Ben, blev skudt under træfningen. Stephen fjerner to ting fra Bens lig: hans kamera med fotos og en halskæde med amulet, som Kate nu bærer om halsen. Hans privatliv ligger i ruiner, og han vælger at låne sin brors lille hus for at få oplevelserne på afstand. Efter Bens voldsomme død skal Stephen nu lave en bog med Bens fotos.

Stephens første tid i huset er på standby, indtil han møder og får et forhold til en ung pige, som hjælper til i huset hos broderen. Ved mødet med Justine bliver han atter aktør i sit eget liv og finder sig rigtig godt tilpas i samværet med hende. Justine har haft et forhold til den henholdende Peter, som assisterer Kate. Peters distancerende holdning til sine omgivelser bevirker, at de både er usikre på ham og samtidigt føler sig tiltrukket af ham. Peter har afsonet en dom for mord og bærer kimen til terror i sig.

Pat Barker er sikker i sin beskrivelse af mennesker, der bare vil leve på trods af den tiltagende tilstedeværelse af vold og terror. Man kunne fristes til at konkludere, at slutningen er optimistisk: Kate færdiggør sin statue, mens Stephen fuldbyrder og fastholder sit forhold til Justine.

Oversat af Lisbeth Møller-Madsen. Rosinante, 2005. 297 sider. Kr 299,-