Djævelens dal af André Brink

Oprettet: 09.05.2000 - 08:00

Bog: "Djævelens Dal" af André Brink

En midaldrende fraskilt kriminalreporter drager til Djævelens Dal efter mødet med en fire-brystet kvinde.

André Brink
1999

Filip Lorchner, en ældre desillusioneret sydafrikansk journalist skriver og bander sig igennem en 350 sider lang avisartikel om Djævelens dal. Som ung ville Filip gerne have været historiker, og studeret myten om Djævelens dal, en skjult dal hvor nogle boere engang i forrige århundrede skulle have dannet et hemmeligt samfund i en fjern egn.

Der kom ægteskab og børn i vejen, og nu 30 år senere møder Filip en ung mand, der er født og opvokset i dalen. Den unge mand omkommer efter at have berettet om det isolerede bizarre samfund i dalen, og Filip beslutter at opsøge beboerne. Han finder et samfund præget af fundamentalistisk religion, incest, vold, indavl, vanskabninger, genfærd og galninge, der med indædt konsekvens har arbejdet på udslette "mørke" mennesker af samfundet. Filip forelsker sig voldsomt i den unge Emma, der vist nok har 4 bryster.

Om det lykkedes for de elskende at forlade det tørke- og katastroferamte samfund vil jeg ikke afsløre. Læs selv - du har noget til gode.