Disciplen af Michael Hjorth og Hans Rosenfeldt

Oprettet: 17.10.2011 - 11:09

Bog: "Disciplen" af Michael Hjorth

Krimi - Kriminalpsykolog Sebastian Bergman involveres igen af Rejseholdet i opklaringen af en serie mord, der viser sig at have fælles træk med en tidligere seriemorders metode, og som involve

Michael Hjorth
Hans Rosenfeldt
Ellen Boen
Hr. Ferdinand

Herligt og forrygende gensyn med kriminalpsykolog Sebastian Bergman og folkene fra Rejseholdet - svensk krimi, når den er allerbedst.

En seriemorder er løs i Stockholm. Foreløbig er tre kvinder brutalt blevet voldtaget og myrdet.

Mordene er til mindste detalje udført på samme måde, som seriemorderen Edward Hinde praktiserede tilbage i 1990’erne. Han, som i sin tid blev afsløret af Sebastian Bergman, sidder imidlertid stadig bag lås og slå, så politiet mener, at der må være tale om en copycat.

Rejseholdets folk, Torkel, Ursula, Vanja og Billy, står totalt uden spor, og det ville være oplagt at bruge Sebastian igen, men hans væsen og opførsel fra tidligere taler stærkt imod dette.

Sebastian presser dog også selv på, og trods protester får han lov til at deltage i efterforskningen.

Det Sebastian finder frem til, er dog yderst ubehageligt ikke mindst for ham selv, fordi de tre myrdede og også endnu et offer alle er kvinder, som han har været i seng med. Den sidste myrdes oven i købet kun nogle få timer efter, at Sebastian har forladt hende.

Nogen må holde øje med Sebastians gøren og laden, og han er overbevist om, at Hinde står bag, at det er ham, der styrer begivenhederne og trækker i nogle tråde, men hvordan kan han det, når han sidder strengt isoleret i fængslet uden adgang til omverdenen og uden tilladelse til besøg?

Forfatterparret debuterede overbevisende med ’Manden der ikke var morder’, som blev en af sidste års mest succesfulde krimier, og denne direkte efterfølger er om muligt endnu bedre.

Først og fremmest er plottet skruet fint sammen, og handlingen er sindssygt spændende - Man kommer uvilkårligt til at tænke på en klassiker indenfor genren som ’Ondskabens øjne’.

De korte kapitler, og det skiftende fokus mellem de forskellige personer giver historien drive og dramatisk effekt.

Forfatterparret fortsætter endvidere med de gode og nærværende, fine psykologiske skildringer både af helte og skurke, og måske nok så vigtigt: Sebastian Bergman og de fire fra Rejseholdet er personer, som man meget gerne hører mere om.

Efter min mening bliver det ikke meget bedre, og man kan næsten ikke vente til fortsættelsen. For sådan en må nemlig komme, hvis man skal dømme efter den løse og kryptiske slutning.