Dinas bog af Herbjørg Wassmo

Oprettet: 01.09.2006 - 12:06

Bog: "Dinas bog" af Herbjørg Wassmo

Købmandsdatteren Dina vokser op i 1800-tallets nordlige Norge, Fra at være et afvist og uelsket barn udvikler hun sig til en kompromisløs og magtfuld kvinde

Herbjørg Wassmo
Annelise Ebbe
2002

Stærke lidenskaber, voldsomme dødsfald, magt og skyld er hovedingredienserne i skildringen af den viltre og utæmmelige Dinas liv og opvækst i 1800-tallets Nordnorge.

Da den 5-årige Dina uforvarende bliver skyld i sin mors voldsomme og smertefulde død, besegles den lille piges skæbne. Hendes far kan aldrig helt tilgive hende eller tåle hendes tilstedeværelse, der for altid minder ham om ”det grusomme”, og Dina vokser derfor op som en lille vild, der gradvist trækker sig mere og mere tilbage fra fællesskab med mennesker. Hun mister talens brug og lader sig ikke soignere eller opdrage på.

Som 16-årig gifter hendes far hende bort til sin gode ven, den meget ældre Jacob Grønelv, der har den store gård Reinsnæs. Da også Jacob dør under dramatiske omstændigheder, overtager Dina styringen af gården.

Hun er hård og kompromisløs og har stor sans for det forretningsmæssige. Hun opnår derfor masser af magt og rigdom, men inderst inde kan hun aldrig frigøre sig fra skylden over sin moders død. Og denne skyld bringer hun med sig ind i alle de kærlighedsforhold, hun indgår i.

’Dinas bog’ er en helt unik kvindeskildring. Dina, der er rå, handlekraftig og stærk er samtidig dybt traumatiseret af moderens død og er aldrig kommet over angsten for at blive forladt. Og de mænd, hun elsker, betaler en høj pris for denne angst. Hun er utæmmet og vild og samtidig håbløst bundet af sin barske opvækst. Hun lever ensomt på toppen af sit lille imperium, omgivet af døde, men længes efter kærligheden fra de levende. Hun er på én og samme gang magtmenneske og offer, og i denne dualitet ligger også det fascinerende ved hende.

Herbjørg Wassmo er en fantastisk fortæller og tager med ’Dinas bog’ livtag med det store og tunge tema: skyld. Men romanen opleves ikke som tung. Historien om Dinas liv udspiller sig over ca. 500 sider, der næsten vender sig selv.