Digterne omkring Limfjorden af Knud Sørensen

Oprettet: 16.09.2002 - 08:00

Bog: "Digterne omkring Limfjorden" af Knud Sørensen

En guidet køretur på begge sider af Limfjorden, med fortællinger om de mange forfattere der har haft deres gang på egnen

Knud Sørensen
2006

Udrustet med en bil og en fiktiv kvindelig passager fra Københavns-området er Limfjordsdigteren Knud Sørensen taget på udflugt rundt om Limfjorden for at besøge 'stederne'.

Knud Sørensen definerer Limfjordsdigtere som "digtere, der er født på egnen, har bosat sig på egnen, eller for hvem det gælder, at egnen har præget deres forfatterskab eller dele af det." (s.10-11). Og man kommer vidt omkring: fra Erik Bertelsen fra Harboør ved Vesterhavet til Jørgen Christian Hansen fra Hals ved Kattegat, fra Ebbe Skammelsøn og legenden om Liden Kirsten og Prins Buris i Thy til nutidige digtere som Pia Juul fra Himmerland og Hans Otto Jørgensen fra Salling, kendte blander sig med ukendte. Vi kender jo alle søskendeparret Jensen fra Farsø (Thit og Johannes), men kender vi også C.C. Stistrup, T. Reenberg og C.F. Wadskiær?

Udflugten starter på Blicheregnens Museum i Thorning. Thorning ligger godt nok langt fra Limfjorden, men Blicher er og bliver en vigtig forudsætning for de jyske digteres selvfølelse. Limfjorden var i det 19. århundrede for litteraturen, hvad Skagen var for malerkunsten: "... et sted, hvor en masse talent udfoldede sig, og (som blev) arnestedet for den såkaldt jyske bevægelse, en litterær retning, der ville sætte bonden og jyske emner op imod den københavnske litteratur". Samtidig forbedredes infrastrukturen takket være de teknologiske landvindinger på transportområdet, således at københavnerne blev opmærksomme på dette eksotiske land ude mod vest.

Interesserede kan få stort udbytte af at læse Steen Bo Frandsens 'Opdagelsen af Jylland. Den regionale dimension i Danmarkshistorien 1814-64'. Aarhus Universitetsforlag, 1996, der omhandler netop dette aspekt.

Og hvad er der så kommet ud af Knud Sørensens biltur?  En kuriøs blanding af litteraturhistorie, topografi og anekdoter. Stilen er småsnakkende og afslappet, der foretages omveje, når chaufføren mener, det er nødvendigt, der besøges museer og mindestuer, der bestiges høje og forceres buskadser for at finde en tilgroet mindesten. Forfatteren har ønsket at videreformidle sin kærlighed til egnen og dens forfattere, og læseren får udvidet sin horisont, samtidig med at hun føler sig godt underholdt. Men litterært når den ikke op på de sædvanlige Knud Sørensenske højder.

Der hersker stadig stor litterær aktivitet på Limfjordsegnen, bl.a. i Limfjordsegnens Litteratur Samvirke, som Knud Sørensen i øvrigt er formand for.  De nye Limfjordsdigtere står heller ikke tilbage for de gamle, nyligt er ålborgensiske Jakob Ejersbo drønet igennem den litterære lydmur med romanen 'Nordkraft' (Gyldendal, 2002).

Jeg vil afslutte denne anbefaling med en af de mange anekdoter. Den handler om en gennemgående figur i bogen, husmændenes digter og 'afholdsagitatoren' Johan Skjoldborg, der på en togrejse tiltales af en medpassager:

" - Undskyld, er det ikke Johan Skjoldborg?
- Jo, det er mig.
- Ja, så vil jeg gerne have lov til at takke Dem for Vredens Børn.
- Vredens Børn, nej den har jeg int' skrevet, det har Jeppe Aakjær.
- Aakjær, nå, det er ham, der har ord for at drikke.
- Nej, nej, det er't int', det er mig!"
(s.104-105)

Gyldendal, 2002. 172 sider. Pris Kr 175,-.

Læs også:
Kærlighed til fædrelandet var drivkraften. Lindhardt & Ringhof, 2001. Jeppe Brixvold, Lars Frost, Pablo Henrik Llambías og Lars Skinnebach rejser i Blichers fodspor.
Oplev Limfjordslandet af Søren Olsen. Hovedland, 2002. (En natur-og kulturguide)