Det ved vi ikke endnu af Trine Andersen

Oprettet: 20.04.2011 - 20:32

Bog: "Det ved vi ikke endnu" af Trine Andersen

Noveller - De otte psykologiske og sociale samtidsskildringer tematiserer tilfældige øjeblikke i menneskers liv - I mødet mellem mennesker og i kærligheden og seksualiteten søger de deres

Trine Andersen

Eksistentielle noveller om at turde leve livet i nuet, om at gribe dagen og betræde nyt territorium.

Med Trine Andersens fine novellesamling 'Det ved vi ikke endnu' præsenteres vi i otte noveller for mennesker, der befinder sig i en overgang eller passage - en fase fra en slags liv, der hører op, over i et nyt, der begynder.

Alle personer føler en usikkerhed og ved ikke rigtig, hvordan de skal gebærde sig. For hvordan betrædes det ny jomfruelige land?

For nogle virker det afskrækkende, for andre er det et trist farvel til det gamle og for atter andre en ny og spændende begyndelse. Novellesamlingen er et interessant og velskrevet bud på levet liv og ikke mindst meningen med det hele.

I novellen Tøjte konfronteres hovedpersonen i tilbageblik med sin seksualitet, som udøves på en ny måde. Uvant, men bestemt noget der satte spor. Disse oplevelser skaber utryghed mange år efter.

I Ønskebørn er hovedpersonen gravid, og det tærer på kræfterne at vænne sig til tanken. Ikke mindst når barnefaderen er ” Mr. Perfect” ” Hvad er problemet”? spørger den vordende barnefader.

Torveliv er en herlig novelle, der foregår en dag i Prag. Den ældre hovedperson forlades af sin hustru. Og dagen bruges på at kigge på marionetteaterdukker og kunstbøger. Og da hustruen uventet dukker op om aftenen, har den ældre mand besluttet sig for, at han ikke længere vil være nogens logrende hund.

Novellerne er velskrevet og på en eller anden måde også genkendelige. For hvem har ikke prøvet at ufrivilligt få indblik i andres anderledes liv og derved fået større indsigt, eller haft følelsen af at blive ældre?

Personerne og de tilstande de er i, er hinandens modsætninger. Ung - voksen, barnløs - forældre, gift - ugift, heteroseksuel - homoseksuel, sort - hvid, fattig - rig osv.

Spørgsmål som: ”Behøver livet være, som jeg lever det”? Eller ”Hvad sker der, hvis jeg ændrer bane”? dukker op.

Hovedpersonen i Torveliv spørger en boghandler, hvorfor en bog er så billig.

”Det er kunst”, svarer boghandleren. Jeg er vild med det svar - det sætter så mange tanker i gang.

'Det ved vi ikke endnu' kan varmt anbefales.