Det tredje krydderi af Chitra Banerjee Divakaruni

Oprettet: 02.03.2006 - 09:05

Bog: "Det tredje krydderi" af Chitra Banerjee Divakaruni

Med Tilo, immigrant i Oakland, USA, som fortæller, berettes i tilbageblik om hendes liv og udviklingen af hendes særlige, magiske evner, og om mødet mellem hendes indiske landsmænd og amerikansk kultur og livsopfattelse

1998
Cicero

Har krydderier følelser? Kan de påvirke det enkelte menneske? Eller er de blot noget, man tilsætter maden for at give den lidt ekstra kolorit? Dette og meget mere får du svar på i denne pragtfulde bog, som er fuld af en magi, der stråler om kap med bogens hovedperson, den underfundige Tilo.

Anbefalet af bibliotekar Agnes Tegen Kristensen, HvidovreBibliotekerne

”Jeg er krydderiernes herskerinde”. ”Jeg kender deres oprindelse og ved, hvad deres farve er tegn på og deres lugt”. Sådan indleder bogens fortæller Tilo sin beretning. Hun beskriver, hvordan hun er født i en fattig indisk landsby, hvordan hun straks fra fødslen havde magiske evner. Hendes landsby blev raseret af røvere, og Tilos familie blev slået ihjel.

På underfundig vis overlevede hun som den eneste, hun kom på et sørøverskib, hvor hun fik en høj status, men ved et tilfælde blev hun under et uvejr skyllet i land på en ø. Denne ø har sin helt egen kultur, øverst er der en herskerinde og under hende en lang række elever, hvis eneste formål er at drage ud i verden for at gøre nytte i andre egne langt fra deres oprindelige.

Tilos ønske er at komme helt til USA, nærmere betegnet Oakland; her vil hun give sin lærdom om den indiske kultur og især om de indiske krydderiers magi videre til et folk, der lever i en materialistisk verden. Hun får sit ønske opfyldt og finder sin egen kryddeributik i et usselt kvarter i Oakland.

Og nu får vi historien om forskellige krydderier: gurkemeje, kanel, bukkehorn, ingefær, peberkorn, rød chili og mange flere. Der kommer mange forskellige mennesker ind i Tilos butik, og til hver af dem har hun et bestemt krydderi. Vi hører om den indiske kvinde, der bliver slået af sin voldelige mand; og om den unge kvinde, der er kommet i alvorlig krise i forhold til sine indiske forældre og ikke mindst til sin bedstefar, fordi hun vil giftes med en ung mand fra en helt anden kultur. Men til dem alle har Tilo sit helt eget krydderi.

Da Tilo møder sin helt egen amerikaner bliver hun både tiltrukket og samtidig forvirret. Har hun som herskerinde lov til at blive forelsket? Kan hendes kultur enes med den amerikanske livsopfattelse? Hun må spørge krydderierne til råds! Slutningen på romanen er overraskende og yderst dramatisk!

Det er en meget charmerende bog, fuld af magi på mange niveauer. Den er samtidig meget spændende; vi vil hele tiden vide noget mere, både om Tilo selv og om de personer, der opsøger hendes butik. Og så er der krydderierne!

Efter at have læst denne bog vil det ikke være det samme næste gang du står i en butik med indiske krydderier! Se dig om efter herskerinden i butikken og lyt til hende.

Oversat fra engelsk af Charlotte Grubb efter 'The mistress of spices'. Cicero, 1998. 198 sider

Bogen findes også udgivet som lydbog. Udgivet af Den grimme ælling, 1999

Læs også Litteratursidens anbefaling af ’Hjerte søster’ af Chitra Banerjee Divakaruni

Læs mere om indisk magi i Vikram Chandra: 'Rød jord og silende regn'

Lån bogen på Bibliotek.dk