Det tatoverede lig af Manuel Vázquez Montalbán

Oprettet: 14.12.2009 - 10:04

Bog: "Det tatoverede lig" af Manuel Vázquez Montalbán

Krimi. Privatdetektiven Pepe Carvalho sættes til at opklare mordet på en ung mand men en iøjnefaldende rygtatovering, der findes død i vandkanten.

Kirsten Nielsen
Klim

Bogbrænding, god mad og dejlige kvinder - Pepe Calvalhos første sag endelig på dansk med 35 års forsinkelse.

”Det Tatoverede lig” er den spanske forfatter Manual Vàsquez Montalbàns første krimi med den desillusionerede privatdetektiv Pepe Carvalho.  På dansk er der tidligere udkommet 10 kriminalromaner, senest Buenos Aires-kvintetten, alle med Carvalho som gennemgående person.

Cavalho er tidligere CIA-agent og er vendt hjem til Barcelona efter et mislykket ophold i USA. Han nedsætter sig som privatdetektiv. Cavalho hyres til at undersøge omstændighederne ved et mord. Et lig er fundet på den lokale strand og det eneste kendetegn på personen er en tatovering. Hvad betyder den? Og hvorfor er en frisør interesseret i at finde ud af mere om den døde mand?

Cavalho er af den nysgerrige type og påtager sig jobbet, der hurtigt leder ham på sporet af kriminelle interesser i Barcelonas dystre kvarterer blandt narkotikahandlere og andet skidtfolk.

Montalbans styrke ligger i hans hovedperson Pepe Carvalho, hvis ideosynkrasier uden videre udstilles. Hangen til god mad, trangen til at tænde op pejsen med bøger og ikke mindst glæden ved kvinder gør Cavalho til en ener i kriminallitteraturen. Montalbans beskrivelse af ovennævnte gøres uden nogen form for forklaring. Cavalho er et menneske skabt af sin fortid og sine personlige og politiske holdninger; han er som Marlowe hos Chandler en mand som handler efter et sæt moralske spilleregler.

Herligt at få denne gamle krimi på dansk.  Montalban og Cavalho er en skøn blanding af DanTurells navnløse detektiv og som førnævnt Raymond Chandlers Philip Marlowe. Vi er med andre ord i godt spansk litterært selskab.