Det jiddische politiforbund af Michael Chabon

Oprettet: 17.09.2007 - 12:06

Bog: "Det jiddische politiforbund" af Michael Chabon

Kriminalbetjent Landsman skal opklare et mord, som er sket i den jiddische stat Sitka i Alaska, hvor jødiske flygtninge har holdt til de sidste 60 år.

Michael Chabon
Svend Ranild
Valby : Borgen

Vidunderlig og fantastisk roman om opklaringen af et mord i en fiktiv jødisk enklave i Alaska!!

Amerikaneren Michael Chabon skriver den ene mageløse historie efter den anden – den sidste var hovedværket "Den utrolige historie om Kavalier & Clay", som udløste et hav af priser.
"Det jiddische politiforbund" forgår i Sitka, en selvstændig jødisk stat, i staten Alaska. Her har jøderne boet siden Anden Verdenskrig, da staten Israel som ventet ikke kom på fode.

Kriminalbetjenten Meyer Landsman har travlt. Hans ekskone giver ham besvær, og hans job i politiet er ikke gået, som han havde håbet. Dertil kommer, at Sitkas lejekontrakt med amerikanerne udløber om få måneder, således at staten igen kommer tilbage til Alaska. Som rosinen i pølseenden er der begået et underligt mord på Hotel Zamenhof, hvor Meyer Landsman også bor. Her starter en litterær rutschetur af de helt store - en sproglig og opfindsom rejse med masser af gys og grin.

Mordet på en skakspillende mand ved navn Emanuel Lasker er omdrejningspunktet i bogen, og selv om "Det jiddische politiforbund" er en detektivhistorie, der tidsmæssigt foregår i nutiden, så emmer det langt væk af 1940'ernes og 1950’ernes noir - hvor undertegnede til tider føler sig hensat til en Raymond Chandler-krimi. Det er sjovt, men samtidig så underholdende, at de knap 500 sider flyver af sted.

Chabon leverer et unikt univers i form af Sitka, som vi lærer at kende i form af dets historie, det officielle sprog, som er jiddisch og samfundsforholdene - samt ikke mindst menneskene, der jo ligner os andre på godt og ondt. Bogens detaljerigdom og medfølende personskildringer, sammenholdt med det overfor nævnte, gør Michael Chabons "Det jiddische politiforbund" til en læseoplevelse af de helt store.

Oversat af Svend Ranild. Borgen, 2007. 446 sider