Det ingen ved af Bo Nygaard Larsen

Oprettet: 27.08.2007 - 18:06

Bog: "Det ingen ved" af Bo Nygaard Larsen

Da Ajo forelsker sig i Frank ved hun ikke, at han 12 år tidligere har dræbt hendes mand og nu er ude på at få tilgivelse

Bo Nygaard Larsen
Mellemgaard

Fortjener en morder tilgivelse? Eller er han dømt på livstid? En minimalistisk lige ud af landevejen fortælling om en mands forsøg på at sone sin forbrydelse.

Gamle western starter ofte med at en cowboy stiger af diligencen, og efterfølgende sker der voldsomme ting og sager - måske et mord.

I "Det ingen ved" starter ved at Frank stiger ud af taxien på Sjællands Odde. Men han er hverken sherif eller cowboy - men derimod morder. Han ønsker dog ingen ballade, kun soning for sig selv, sin ugerning og af den familie, hvis far han fratog livet for 12 år siden.

Han er netop løsladt efter afsoning af sin drabsdom, og han indlogerer sig på byens hotel, mens de lokale i den lille fiskerby ser skeptisk til.

Men snart begynder han at blande sig i byens liv. For i byen bor Ajo sammen med Tobias, der henholdsvis mistede deres mand og far ved drabet. De har aldrig tilgivet, den for dem, ukendte gerningsmand. Scenen er hermed sat til en fortælling fra den danske provins med dens hemmeligheder og løgne.

Hurtigt får Frank job hos den lokale kirkegårdsgraver, og bliver langsomt lukket ind i samfundet. Men fortiden er aldrig langt væk, og skal han flygte eller skal han blive. Og i hvor lang tid kan man fornægte sin fortid.

Så som man måske kan forstå er det tunge sager som Bo Nygaard Larsen tager op i romanen "Det ingen ved".

Han skrev i 2005 romanen "Sodoma", som jeg var rigtig glad for at læse. "Det ingen ved" er en helt anden læseoplevelse. En minimalistisk lige ud af landevejen fortælling om en mands forsøg på at sone sin forbrydelse. Såvel i forhold til sig selv som til sine omgivelser. Men også en fin lille bog, som tør at sætte svære spørgsmål som skyld, straf og soning til debat.