Det gyldne bur af Katie Hickman

Oprettet: 27.04.2009 - 10:28

Bog: "Det gyldne bur" af Katie Hickman

Nutidens Elizabeth falder over en 500 år gammel bortførelsesberetning om engelske Celia, man troede død -  I stedet var Celia i sultanens harem i Konstantinopel, hvor hendes elskede Paul fandt hend

Katie Hickman
Ellen Mygind Kristensen
Bazar

Farverig, eksotisk og underholdende historisk roman. Fortællingen er både en gribende kærlighedshistorie og en magisk rejse tilbage til Sultanens harem i Istanbul år 1599.

Romanen falder i to halvdele, som knyttes uløseligt sammen efterhånden som historien skrider frem.

Elisabeth Staveley, som er ved at skrive sin doktorafhandling, finder ved et tilfælde et fragment af en gammel bortførelsesberetning, der har været gemt i over 400 år. Elisabeth har længe søgt efter stof, der kunne kaste lys over den unge Cecilia Lampreys skæbne, en skæbne som angiveligt efter et skibsforlis skulle have ført hende frem til en sultans harem i slutningen af 1600-tallet. Elisabeth søgen fører hende frem til vore dages Istanbul, og bliver samtidig hendes egen vej ud af et ulykkeligt kærlighedsforhold.

Samtidig med skildringen af Elisabeth og hendes søgen fortæller romanen nu historien om Cecilias liv indenfor haremmets strengt lukkede verden. Rygterne svirrer og sære ting går for sig. Sultanmoderens chefeunuk er blevet forgiftet, og Cecilia bliver en brik i sultanmoderens hemmelige planer og intriger.

Uden for sultanpaladset vrimler byen med europæiske handelsfolk, der kappes om at sikre sig handelsrettigheder. En af købmændene er Paul Pindar, som var forlovet med Cecilia.
Paul får nys om, at Cecilia er fanget bag paladsets mure, men vil han kunne befri sin Cecilia?

Det er en farvestrålende og velskrevet fortælling med haremskvinder, eunukker, eksotiske paladser og haver, kærlighed i fortid og nutid og alt til faget hørende.

Handlingen i bogen får egentlig denne anmelder til at tænke på Barbara Cartland eller historierne om Angelique, men tag endelig ikke fejl. Katie Hickman er af en helt anden kaliber. For det første skriver hun godt, og for det andet virker den historiske baggrund særdeles godt dokumenteret, og beskrivelsen det tyrkiske samfund og alle de særegne skikke og æresbegreber inden for haremmet er uhyre spændende.

Derudover må man sige, at romanens kompositoriske stil med at blande fortid og nutid fungerer overbevisende og er med til at skærpe læserens appetit og nysgerrighed.

Mine bedste anbefalinger især til læsere af forfattere som Philippa Gregory.