Det første landskab. Myter, helte og kunsteventyr af Bo Green Jensen

Oprettet: 01.11.1999 - 09:00

Bog: "Det første landskab" af Bo Green Jensen

En personlig hyldest til populærkulturens markante figurer og et forsøg på at rehabilitere nogle genrer indenfor litteratur, film og tv, som forfatteren mener bliver ringeagtet

Bo Green Jensen
1999
Rosinante

De er der alle: vor barndoms, ungdoms og voksendoms helte, samt deres fædre og mødre.

Peter Plys og Pippi Langstrømpe, lånere og hobbitter, Casper det lille spøgelse og Fritz the Cat, M.A.S.H. 4077 og Riget, Robin Hood og James Bond, Wyatt Earp og Kurosawa, Sherlock Holmes og Easy Rawlins, Mary Shelley og Anne Rice, Star Wars og Cyberspace, Lana Turner og Telly Tavalas og mange, mange flere - de er der alle: vor barndoms, ungdoms og voksendoms helte, samt deres fædre og mødre.

I ti afsnit med hver ti kapitler fortæller Bo Green Jensen indsigtsfuldt og inspirerende om vores fælles populærkulturelle ballast fra bøger og tegneserier, film og Tv-serier, skaberne og historien bag dem. De enkelte bidrag er skrevet over en årrække i forskellig anledning, og bogen nydes bedst i mindre portioner - på den måde forlænges fornøjelsen. Man behøver ikke at bekymre sig for, at ens helte afmytologiseres - selv om der gøres op med et par myter, er det kærligheden til lystlæsningen, til fantasien og de mange venner, man har i bøgerne, der bærer værket.

Det er vidunderligt at synke ned i disse verdener og genopleve og uddybe gamle venskaber. Efter hvert kapitel er der kildehenvisninger, både til bøger og webadresser, sidst i bogen desuden en fin oversigt over relevante opslagsværker og et udmærket stikordsregister til både forfattere, fiktive personer og bog/filmtitler.

Bo Green Jensen skrev en bog over samme tema for en halv snes år siden: 'Det store eventyr - en bog om drømme i virkeligheden. Essays om eventyr 1984-88'. Borgen, 1990. 159s.

Rosinante, 1999. 565sider.

BogWeb - 1. november 1999