Det år Scotty Ocean blev syv af Peter Hedges

Oprettet: 01.03.2000 - 09:00

Bog: "Det år Scotty Ocean blev syv" af Peter Hedges

Den morsomme og hjerteskærende beretning om Scotty Ocean som syvårig, fra sommeren 1969 i Iowa, USA. Året da hans alkoholiserede mor forlader familien, og hans far, dommeren, forsøger at holde sammen på stumperne

Peter Hedges
1999

Vi er i staten Iowa i året 1969. Drengen Scotty ser frem til at blive 7 år, for det år bliver hans år, mener han. Den største omvæltning i hans liv dette år er imidlertid, at hans mor pludselig forlader familien. Hun er en alkoholiseret kunstner, der efterlader alt, deriblandt en knust mand, to døtre og det yngste barn Scotty.

Det er et hårdt slag for Scotty, der i lange tider venter på, at moderen skal ringe og spejder efter hendes bil fra husets indkørsel. Han ser hende dog kun få gange det næste års tid, og Scotty kompenserer ved en overgang at kaste sin kærlighed på en kammerats mor. Hjemme forsøger faderen, der konsekvent kaldes Dommeren, efter bedste evne at udfylde rollen som familiefader for de tre børn.

Det vanskelige liv og dets tildragelser ses med Scottys øjne, hvilket skaber en perlerække af rørende og pudsige episoder i bogen. "Det år Scotty Ocean blev syv" er en varm og sød roman, der med humor skildrer den lille drengs oplevelser.

Peter Hedges har tidligere på dansk fået udgivet "Hva' så, Gilbert Grape?", som blev omsat til en vellykket film af Lasse Hallström.

Gyldendal, 1999. 228 sider

BogWeb - 1. marts 2000