Desertørerne af Kim Blæsbjerg

Oprettet: 14.02.2017 - 15:31

Bog: "Desertørerne" af Kim Blæsbjerg

En familieejet storkoncern i international vækst er rammen for fortællingen om to unge mænd, der begge er involveret i virksomheden på hver sin måde.

Kim Blæsbjerg
Rosinante

Første del af Blæsbjergs planlagte trilogi udspiller sig under finanskrisen og fører behændigt sin læser igennem en collage af krig, kærlighed, virksomhedsdrift og sindets krinkelkroge.

Omdrejningspunktet i Kim Blæsbjergs nyeste roman er familien Kappel Bruhn, der ejer en succesfuld familiedrevet virksomhed. Familien, med ægteparret Christian og Julie som kransekagefigurer, er på overfladen harmoniske, kærlige og dannede mennesker med styr på tingene. Men når man kradser lidt i overfladen, er alt ikke perfekt.

Sønnen Simon er, til sin fars skuffelse, deserteret fra krigen i Irak, hvor han var på vej som kampsoldat, og han er dermed én af de desertører, som titlen hentyder til. En anden desertør er lillesøsteren Sofie, der kæmper for at komme ud af den Kappel Bruhnske svøbe, hvilket er nemmere sagt end gjort. Derudover tæller familien storesøsteren Malene, der er bosat i og styrer familiefirmaet fra Kina, Simons tvillingesøster Lea, der læser jura, samt efternøleren Sebastian, et usynligt skolebarn, der ikke gør meget væsen af sig. Ind fra sidelinjen kommer fortælleren Mark, der er up coming advokatspire i familiefirmaet og kæreste med Lea.

Desertørerne er første del af en trilogi, der primært følger Simon, Lea og Mark, hvor sidstnævnte er jeg-fortæller. De næste bøger kommer til at fokusere mere på nogle af de andre personer og præsenterer dermed nye vinkler på familiehistorien.

Kim Blæsbjerg er født og opvokset i Lemvig, men nu bosat i København. Han har skrevet tre bøger før denne og får ofte behændigt flettet sin hjemstavn ind i sine historier, eksempelvis er fortælleren Mark også født og opvokset i Lemvig. Kim Blæsbjergs talent er uomtvisteligt, han har et godt øje for detaljen og er eminent god til at opbygge sine historier med en atmosfære, der skaber et tilhørsforhold mellem læser og romanfigurer.

Hvis jeg skal sammenligne med andre bøger, så kommer jeg straks til at tænke på Christian Kampmanns firebinds saga om Familien Gregersen: ’Visse hensyn’, ’Faste forhold’, ’Rene linjer’ og ’Andre måder’, der foregår fra 1954 til 1974 og følger en families storhed og fald. Men også Ben Q. Holms slægtsroman Album, der beskriver en ung mands opvækst fra 1970’erne og frem til 1990’erne. Og så bliver ringen på en måde sluttet med ’Desertørerne’, der foregår under den økonomiske optur og henover finanskrisens hærgen i 1990’erne.

Jeg glæder mig rigtig meget til de næste bøger, da jeg er ret sikker på, at der dukker spændende overraskelser op i familiens historie.