Der mangler en sang om solsorten af Vibeke Vasbo

Oprettet: 04.06.2008 - 18:06

Bog: "Der mangler en sang om solsorten" af Vibeke Vasbo

Anna, født i et alsisk lægehjem i 1944, har et sind, der får hende i klemme i søskendeflokken Men gennem hendes barnligt præcise og poetiske iagttagelser gives der en fin skildring af efterkrigstid

Vibeke Vasbo
Samleren

Følsom barndomsskildring der belyser et engang glohedt, men nu glemt debatemne i Danmarks nyere historie.

"Barndommen er en forbandet tid", er Valdemar Steenstrups egen erfaring, og derfor vil han væk fra gården hvor faren slår, og moren dækker over den tyranniske storebror. Han er en tænksom og religiøst søgende ung mand, men vælger at tro på fremskridtet frem for en gud og uddanner sig til læge. Han gifter sig med en medstuderende og sammen overtager de en lægepraksis på Als. De kæmper for at få det hele til at hænge sammen og samtidig opdrage deres fire børn efter moderne principper: ro, renlighed og regelmæssighed. Og ingen prygl.

Anna er nummer tre i flokken og fars pige. Hun kan lide at synge, men synes det er synd at der ikke findes en sang om solsorten når der findes sange om stære og måger. Anna vil enten være murer, soldat eller cirkusartist når hun bliver stor, men mor siger at det kan piger ikke. Anna tænker meget, spekulerer meget, spørger meget og bliver sommetider betragtet som et besværligt barn. Vi følger Anna fra hun ligger i barnevognen i krigens sidste dage til hun er en stor pige, og alt ses gennem hendes øjne. Glimtvis får vi også forældrenes syn på situationen og deres baggrund, og det gør fortællingen bredere.

Romanen der bygger på forfatterens barndom, giver et billede af livet i grænselandet efter 2. verdenskrig hvor ideologierne stredes: Skal vi benytte os af Tysklands nederlag og få 'det gamle land' tilbage? Eller skal vi leve sammen i fred og fordragelighed og få en ende på den nationale strid? Et dengang glohedt debatemne der kunne gøre de bedste venner til arge fjender, men i dag ligger os uendeligt fjernt. Og godt det samme. Men det er alligevel en del af vor historie, og barnets synsvinkel sætter den i perspektiv.

Selv uden den historiske vinkel ville "Der mangler en sang om solsorten" være en fin og følsom skildring af livet som en 'besværlig', tankefuld og viljestærk pige oplever det i forskellige stadier af opvæksten. Jeg kunne ved læsningen nikke genkendende til mange af Annas betragtninger, fx om de voksne, en uundværlig del af livet, men til tider meget svære at forstå.

Samleren, 2008. 239 sider