Der bør være plads til os alle

Oprettet: 26.02.2012 - 11:59

Bog: "Ve, mit elskede land" af Alan Paton

Om racefordomme og social uretfærdighed mod negrene i Sydafrika. Kumalo, en enfoldig sort landsbypræst, leder efter sin bortkomne søn, og finder ham i de dødsdømte morderes enecelle.

Alan Paton
1966

Alan Patons mesterlige roman fra 1948 "Ve, mit elskede land" fortjener en genlæsning selv flere år efter apartheidstyrets fald i Sydafrika. Alan Paton kæmpede selv mod apartheid, men med en en mere forsonende og dialogsøgende holdning end ANC. Det bragte ham selvfølgelig på kant med ANC, men der er næppe tvivl om, at hans roman har haft stor betydning. Da den udkom blev den revet væk fra hylderne og "Cry, my beloved country" er læst af mange i hele det sydlige Afrika.

Udover sit politiske sigte - at problematisere apartheid og uligheden i Sydafrika - er romanen omhyggeligt tilrettelagt til et bredt publikum, der ikke er vant til at læse skønlitteratur - både hvide og sorte. For mange, og der gælder også i dag, var det eneste tilgængelige litteratur Bibelen. Alan Paton benytter sig af en sort præst - Stephen Kumalo - som hovedperson, og ved at inddrage kristendommen når han langt ud over, hvad man ellers ville forvente af en politisk roman. Der gøres meget ud af at beskrivelser, f.eks. mødet med byen Johannesburg første gang, og man bliver elegant ledt rundt både i storbyen og det sydafrikanske landskab. Langt forud for sin tid beskriver den også klimaforandringernes betydninger og flugten fra by til land pga. de udpinte og eroderede marker.

Handlingen udspiller sig omkring et mord på en hvid, som ovenikøbet er fortaler for apartheidmodstanden. I modsætning til en banal kriminalroman, er det her fuldstændig uinteressant at opklare mordgåden eller motivet. Det er åbenlyst fra starten. Det interessante er at analysere baggrunden for de kriminelle handlinger og retssystemet, som i sin upartiskhed netop kommer til at tage parti. Sådanne analyser er der brug for i alle samfund og til alle tider.