Den trettende fortælling af Diane Setterfield

Oprettet: 28.05.2011 - 18:49

Bog: "Den trettende fortælling" af Diane Setterfield

Da den unge Margaret Lea bliver hyret til at skrive den berømte forfatterinde Winters livshistorie, ser det ud til et ordinært job, men da Winter begynder at fortælle om sit liv, oprulles en særege

Diane Setterfield
Aschehoug

Handling

Den trettende fortælling er en historie om en familie igennem flere generationer samtidigt med at det er en historie om individers overlevelse blandet med gotisk mystik og fortidens spøgelser. Romanen udspiller sig i nutiden samtidigt med at læseren bliver bragt tilbage til den tid, hvor bogens historie tager sit udspring. Bogens hovedperson er Margaret Lea, en tilbagetrukken, ung kvinde som lever for og i sin fars antikvitetsboghandel. Udover at passe på bøgerne skriver Margaret biografier om ellers glemte mennesker. En dag bliver hun kontaktet af Englands kendte og meget gådefulde forfatterinde, Miss Vida Winter, med tilbuddet om at skrive hendes livshistorie, som indtil nu har været ukendt for omverdenen. Miss Winters fortælling er en gribende historie om tvillinger, mystik, incest, mord og spøgelser. I takt med at Vida Winter fortæller sin historie bliver Margaret mere og mere grebet af mystikken og beslutter sig for at undersøge sandheden nærmere. Dette bringer hende ud på en rejse i fortiden, hvor hun ikke kun afdækker spøgelserne i Vida Winters historie, men også bliver konfronteret med sine egne.

Anmeldelse

Bogen er en nutids kærlighedserklæring til datidens gotiske spøgelseshistorie og er i sin helhed en rigtig god og spændende historie. Som læser bliver man hurtigt grebet af Miss Winters mystiske familiehistorie som er fyldt med kærlighed og sorger, mystik og ondskab. I kontrast til denne meget levende fortid står Margarets grå og dystre nutid, som hun forsøger at leve så lidt som muligt i, og hvor hun mest al af alt blot eksisterer, fordi det gør man nu engang når man bliver ved med at trække vejret. Historien har det hele. Alt fra sindssyge til ulykkelig kærlighed, og som et rigtigt eventyr er historien inddelt i en begyndelse, en midte og en slutning. Som læser bliver man fulgt fra start til slutning, fra vugge til grav, hvilket er med til at give en rigtig god læseoplevelse og som noget ekstra får man til allersidst også svar på de fleste spørgsmål sine spørgsmål for som Margaret selv siger, ”jeg foretrækker rigtige slutninger”.

Konklusion

Hvis man er til gotiske eventyr og godt kan lide de gamle klassiker så som Jane Eyre, Stormfulde Højder og Skruen Strammes så er dette en bog, der skal læses. Dog bør man have et vist kendskab til disse tidligere klassikere, da der bliver refereret en del til dem og bogens egen historie og har visse paralleller til særligt Jane Eyre. Selv var jeg godt underholdt til sidste side og kunne godt finde på at læse historien igen.