Den tredje mønt af Martin Jensen

Oprettet: 18.10.2012 - 09:46

Bog: "Den tredje mønt" af Martin Jensen

Halfdan, Winston og Alfilda sendes endnu engang ud på en mission for Kong Knud. Da der bliver begået et mord, må Halfdan denne gang arbejde alene med at løse gåden.

Martin Jensen
Klim

Endnu en vellykket historisk krimi fra Martin Jensen, hvor fortiden står så lyslevende, at man med ligeså stor interesse følger datidens storpolitik, som vi følger præsidentvalget i USA i dag.

Ære betyder alt, og derfor må Kong Knud rejse til Danmark for at sikre sin kongemagt efter faderen Svends død. Inden da byder kongen Halfdan, Winston og Alfilda at drage til jarl Odda i Deerhust på grænsen til Wales for at bistå Odda, hvis jarl Thorkel, eller nogen af de andre stormænd, skulle påtænke oprør. Det er Halfdan slet ikke begejstret for. Odda svigtede nemlig sit ord til kong Edmund og gik over til Knud under de slag, der dræbte Halfdans far og bror.

Men når kongen byder, er der ikke andet at gøre end at adlyde, og mens de er der, bliver Winston hyret til et udsmykningsarbejde i kirken. Så da Oddas tal-mand pludselig findes dræbt, er det op til Halfdan at finde morderen. Men Halfdan har svært ved at overvinde sin modvilje mod Odda, og lettere bliver det ikke, da dennes kusine, Emma, kommer ind i billedet.

Serien om tegneren Winston, dennes kvinde Alfilda og den jordløse stormand Halfdan i 1000-tallets England under vikingekongen Knud fra Danmark er nu nået til fjerde bind, og Martin Jensen holder det høje niveau fra de første romaner.

Tilsyneladende ubesværet får han fortiden til at stå lyslevende for læseren, så man med ligeså stor interesse følger datidens storpolitik, som vi følger præsidentvalget i USA i nutiden. Beskrivelserne af menneskene, maden og tiden er med til at underbygge troværdigheden, og som altid er krimiplottet veltænkt og afsluttes uden løse ender.

Denne gang introducerer Jensen en ny person, den egenrådige Emma, som jeg tror, vi får mere at se til i fremtiden. Hun virker som en spændende kvinde med ben i næsen, som nok skal give Halfdan noget at se til.

Det er altid en fornøjelse at læse Martin Jensens romaner, uanset om han tager os med til sin barndoms Danmark eller fører os til vikingetidens England. Dels nyder jeg de sproglige perler, som gør historien mere autentisk, og dels er underholdningsværdien i top. Og jeg kan i hvert fald afsløre, at jeg allerede nu glæder mig til at læse næste kapitel i trioens eventyr.