Den tredje hund af Morten Nis Klenø

Oprettet: 03.09.2010 - 10:58

Bog: "Den tredje hund" af Morten Nis Klenø

Martins familie er gennem tiderne blevet angrebet af deres hunde, der tilsyneladene går igen efter døden, Nu er turen kommet til ham, hvor han belejres af sin hunds genfærd den aften, hans kæreste

Morten Nis Klenø
Facet

Den 1 september udkom Morten Nis Klenøs roman nummer 2, og da jeg vældig godt kunne lide hans første, "Skidt klædte mænd med baseball bat", håbede jeg, at efterfølgeren kunne leve op til takterne - og det gør den heldigvis.

Hovedpersonen Martins kæreste bliver indlagt på hospitalet for at føde, og da fødslen trækker ud, sender hospitalet ham hjem med besked om at komme igen næste dag. Hjemme beslutter Martin at dulme nerverne med et glas vin, men mens han sidder der, dukker minder fra barndommen op. Om en historie hans onkel har fortalt, og om nogle oplevelser Martin havde den sommer, han var 14, hvor han næsten hver weekend var med sine forældre i Gilleleje, hvor bedsteforældrene boede. Bedsteforældrene havde en bokserhund ved navn Jax, som Martin var rigtig glad for, men som der tilsyneladende knyttede sig en mærkelig historie til. Det gjorde der måske også til bedsteforældrenes nabo, en mand der holdt sig for sig selv, og som Martin under ingen omstændigheder måtte gå ind til. Tankerne spinder Martin ind i et nærmest mareridtsagtig univers, hvor han gennemlever sommerens begivenheder, og mens læseren langsomt finder ud af, hvad der skete, virker det som om, at fortiden griber ind i nutiden…

Jeg var vældig fascineret af “Den tredje hund”, mens jeg læste den, og den spøgte også i mine tanker i flere dage efter. Denne sammenblanding af almindelige barndomsminder og så den mærkelige fortælling om hundene i familien, der tilføjer en dimension af uforklarlig gru til historien. Jeg var i tvivl: hvad oplevede Martin, og hvad var hans fantasi – og hvad er Klenøs egen fortælling? Efterhånden som jeg sank ind i historien, blev gruen større og flere og flere familiehemmeligheder dukkede op, så jeg mod slutningen bare var nødt til at læse næste side med – og næste – og næste.

Morten Nis Klenø fortæller en fascinerende historie, som dog til tider kan være lidt ujævn. Bl.a. fungerer krydsklipningerne i kapitlerne ikke helt optimalt, så ind i mellem var det svært at holde fast i fortællingens tråd. Ikke desto mindre følte jeg mig dog vældig godt underholdt af "Den tredje hund", som både henvender sig til den voksne og den unge læser med sit mix af idylliske barndomserindringer og isnende uhygge.

Udover de to romaner har Morten Nis Klenø også udgivet novellesamlingen "Rustvogn - seks morbide fortællinger".