Den store og den lille ondskab

Oprettet: 28.09.2009 - 09:01

Bog: "Undtagelsen" af Christian Jungersen

På Dansk Center for Information om Folkedrab modtager de to ansatte Iben og Malene dødstrusler, der sætter samarbejdet på centeret i relief og afslører et morads af intriger, mobning og ondskab

Christian Jungersen
2006

Jeg begyndte faktisk på undtagelsen for 3-4 år siden, men jeg gik i stå efter knap to hundrede sider. Jeg kunne ikke rigtig huske hvorfor, så med de mange priser og anbefalinger, der er blevet dynget på romanen, tænkte jeg, at tiden var inde til at gøre endnu et forsøg. Eftersom Jungersen vandt i 2005, kunne læsningen også passe ind i min lille private optakt til DR-romanklubben her i efteråret.

Romanen handler om samspillet mellem Malene, Iben, Anne-Lise og Camilla, der sammen med den omkringfarende leder Paul udgør Dansk Center for Information om Folkedrab. Perspektivet skifter mellem de fire kvinder, så deres forskellige opfattelser af det betændte arbejdsmiljø bliver tydelige. Tidligt modtager tre af dem trusselsmails, som måske, måske ikke stammer fra en af de mange krigsforbrydere, centeret har beskæftiget sig med. Mens paranoiaen breder sig, tager den negative dynamik mellem kvinderne fart.

Historien er basalt spændende, og Jungersen udnytter centerets dystre arbejdsområde til at skærpe spændingen. Der er jævnligt indsat artikler og kommentarer om diverse folkedrab, og det præger naturligvis læserens stemning. Samtidigt introduceres der til nyere psykologisk forskning om personlighedsspaltning, og muligheden for at en af de fire kvinder i virkeligheden står bag de uhyggelige tildragelser uden selv at vide det, sætter grundigt gang i spekulationerne hos både læseren og hovedpersonerne. Bortset fra et lille dødvande – mellem side 150 og 300 (det var ikke helt tilfældigt, at jeg efter bogmærket at dømme var gået i stå på side 217) – vender siderne nærmest sig selv hele vejen igennem.

Derudover giver romanen virkelig noget at tænke over. Modstillingen mellem den store og den lille ondskab, mellem folkemordet og mobningen på arbejdspladsen gør det naturligt at spørge, om det er de samme mekanismer, der er på spil. Jungersen giver ikke noget endeligt svar, og den forskning, han selv gennemgår, peger vel nærmest på et nej. Det kræver et omfattende bureaukrati, massiv propaganda fra magthaverne og en vis desperation hos gerningsmændene at få et folkedrab til at køre, mens mobningen holdes i gang af gruppen selv. Der er ingen, der puster til ilden i konflikten mellem kvinderne. Det klarer de helt selv, mens den delvist fraværende leder gør sit bedste for at afhjælpe den.

Derfor kan det ind i mellem være lidt vanskeligt at følge kvantespringene i konflikten. Det er som den klassiske film Nabokrigen, hvor hver optrapning er logisk nok inden for hovedpersonernes forskruede logik, men hvor udviklingen alligevel ikke virker helt realistisk. Især går den flydende overgang fra ubehagelig opførsel til deciderede ulovligheder lidt for nemt. Den action-pakkede afslutning holdt opmærksomheden fanget til det sidste, men den flyttede også fokus fra de psykologiske mekanismer bag, så jeg ved ikke helt om den trækker fra eller lægger til i det samlede regnskab.

Små indvendinger til trods skal romanen anbefales på det varmeste. Den tør tage fat på de store spørgsmål, den har thrillerens drive, og den gav mig noget at tænke på flere dage efter.