Den spiselige kvinde af Margaret Atwood

Oprettet: 28.06.2000 - 08:00

Bog: "Den spiselige kvinde" af Margaret Atwood

Marian McAlpin har valget mellem et dødssygt job og et lige så dødssygt ægteskab. Da den nødvendige afgørelse presser sig på, blander hendes krop sig i argumentationen

Margaret Atwood
2000

Det er den første roman Margaret Atwood fik udgivet i Canada i 1969, efter at manuskriptet i første omgang var blevet borte for forlæggeren. Så bogen er faktisk skrevet i 1965, og tager forskud på kvindebevægelsens behandling af kvindens rolle i samfundet. Det gør den på en morsom og underfundig måde.

Hovedpersonen Marian har en bachelorgrad fra universitetet, men er kontorpige i et markedsanalysefirma, der arbejder med forbrugerundersøgelser, som mændene på etagen ovenover har udtænkt. Pigerne i hendes afdeling kan vælge mellem en udsigtsløs karriere eller giftermål. Marian forlover sig med den unge jurist Peter, som finder ud af, at det vil være nyttigt for karrieren med en hustru.

Marian gør således hvad hun kan for at leve op til sine egne og sine omgivelsers forventninger, men undervejs opdager hun, at det er sværere end forventet. Hun kan ikke få styr på sine fornemmelser, men udvikler aversion mod flere og flere madvarer og kan til slut intet spise.

Bogen tager forskud på en nutidig problematik omkring nervøs spisevægring, men giver dog ikke fænomenet navn. Bogen er morsom og fuld af groteske scener i et helt realistisk regi og ikke spor utidssvarende.

Lindhardt og Ringhof, 2000 - 292 sider

Andreas Kommode - 28. juni 2000