Den som blinker er bange for døden af Knud Romer

Oprettet: 24.07.2016 - 14:03

Bog: "Den som blinker er bange for døden" af Knud Romer

Selvbiografisk roman om en opvækst i Nykøbing Falster i 1960'erne, som var præget af mobning og social isolation på grund af, at moderen var tysker.

Knud Romer
2006
Athene

“Nykøbing Falster er en by, som er så lille, at den begynder med at holde op. Hvis du er inde, kan du ikke komme ud – og hvis du er udenfor, kan du ikke komme ind (…) Her blev jeg født i 1960, og det var det tætteste, jeg kunne komme på ikke at findes.” (fra bogens bagside).

Sådan lyder Knud Romers korte, men både barske og præcise beskrivelse af hjembyen Nykøbing Falster, hvor han er født og opvokset.

Knud Romer bliver født i 1960 i Nykøbing Falster. Knuds mor, Hildegaard, er tysker og opvokset i en velhavende familie i Tyskland. Moderen har oplevet 2. verdenskrigs grusomhed på egen krop, og hun er kommet igennem krigen ved at bruge sin charme, intelligens og gode udseende.

Hildegaard er en kvinde, der er mærket af oplevelserne under krigen, og hun drikker som følge af disse oplevelser lidt for meget. Hildegaard flytter til Danmark da hun møder Knuds far, der er et perfektionistisk pernittengryn, der arbejder for et forsikringsselskab. Hildegaard modtages ikke varmt i roelandet, hun nedgøres fordi hun er tysker, langt op i 1960´erne opfører bønderne i roelandet sig stadig som om, at alle tyskere er nazister. Hildegaard springes over i køen i butikkerne, hun får udleveret varer, der er for gamle og får med vilje for få byttepenge tilbage. Der ligger altid et tykt grin på andre folks læber, når de ser Hildegaard eller Knud blive behandlet dårligt. Under hele opvæksten bliver Knud drillet, forfulgt og tævet fordi moderen er tysk og familien derfor skiller sig ud fra alle bønderne, der har svært ved at tåle andre end sig selv.

Som man nok kan regne ud er det helvede på jord for Knud at vokse op og gå i skole under sådanne forhold. Det er så slemt, at Knud er deciceret bange for, at få klassekammeraterne på besøg når der afholdes børnefødselsdag, og han drømmer ofte om at blive en berømt forfatter, der flytter langt væk fra Falster.

Knud Romer har klaret sig godt i livet selvom folk gennem hele hans opvækst har gjort deres til at ødelægge ham som menneske. Sproget i bogen er nøgternt og stramt – og som læser sidder man med en dårlig fornemmelse i kroppen efter endt læsning fordi man synes det er for dårligt, at nogen skal gå igennem hvad Romer har gennemgået.

Bogen er overbevisende, gennemført og så medrivende, at jeg læste den færdig ud i en køre den selv samme dag jeg havde erhvervet mig bogen. Personerne i bogen er meget præcist beskrevet, og der i det hele taget et godt flow i bogen. Jeg kan ikke sige andet end, at bogen er hård læsning, men bogen er også intens og uundværlig, og jeg giver bogen det maksimale antal stjerner fordi det er en hård, modig, overbevisende og medrivende bog, der virkelig får læseren til at tænke.

"Den som blinker for døden" er en perle af en bog, som jeg kun kan anbefale på det allervarmeste.